| 
			
				|  | 
					
						|  | 
							
								| 
								
								Kdykoliv mám možnost potkat se s královnou 
								českého dabingu, herečkou Valérií Zawadskou, 
								neváhám, protože jde o dámu obdařenou 
								neuvěřitelnou živočišnou energií a „človíčkovstvím“. |  
								|  |  |  |  |  
				|  |  |  |  
				|  | 
				Bez diváků nejsme nicSešli jsme se v jedné pražské kavárně přesně v den, kdy Valérie 
				měla za sebou první čtenou zkoušku v Divadle Na Jezerce na 
				legendární představení Charleyova teta. Přišla rozzářená, nabitá 
				a rozesmátá, pozdravila se s majitelkou restauračního zařízení 
				paní Kristýnkou, pochválila jí podnik, zapálila si cigaretu a 
				pak hned vypálila: „Dneska mám strašnou radost. Mám tu čest, že 
				dělám Charleyovu tetu, Je to nádherná nabídka, krásní a vzácní 
				kolegové: alternuju s Miluškou Šplechtovou, hlavní roli hraje 
				Radek Holub, Lubomír Lipský tam má postavu sluhy. Režíruje Jan 
				Hrušínský, a protože premiéra bude 15. 10., je to hezký dárek na 
				prázdniny.“ Co se divadla týče, má Valérie Zawadská v poslední 
				době vůbec štěstí na zajímavé projekty. Ať už jde o představení 
				Paní plukovníková v již zmíněném Divadle Na Jezerce, kde v 
				hlavní roli září Jiřina Bohdalová, nebo o velice nekonvenční hru 
				Splašené nůžky v divadle Kalich. Tato inscenace mě hodně 
				zaujala, protože jde o téměř novátorský počin, kdy diváci přímo 
				ovlivňují děj na jevišti, podobně jako kdysi návštěvníci 
				Kinoautomatu či televizní národ v seriálech o kuchaři Sváťovi 
				Kuřátkovi či v Kleinových Hříších pro pátera Knoxe. „Je to tvar, 
				který na českých jevištích opravdu není obvyklý,“ pochvalovala 
				si Valérie. „Kdy se vám stane, abyste mohli přímo na místě 
				rozhodovat o tom, kdo je vrahem a kudy se má celé představení 
				ubírat? Něco takového jsem na jevišti zažila poprvé a jsem vážně 
				ráda, že jsem toho účastna, i když je to náročné. Míra 
				improvizace je tam obrovská, soustředění musí být enormní. 
				Člověk nemůže říct, co mu slina na jazyk přinese, ale musí stále 
				zůstat v rámci své postavy a role. Dokonce i během přestávky, 
				kdy divák si jde dát skleničku anebo cigárko, my v podstatě 
				zůstáváme na jevišti. Pro mě osobně to znamená, že běžím do 
				maskérny, protože mám mokrou hlavu, aby mi ji vyfoukali, 
				odskočím si na toaletu a přinesu si na jeviště kafíčko. Stalo se 
				mi při jednom představení, že jsem měla pozvanou kamarádku Věru 
				z Pardubic, a ta o přestávce šla kolem jeviště, kde jsem seděla 
				a pila kafíčko. Oslovila mě a já jí odpověděla to, co by jí 
				řekla figura, kterou jsem hrála: ,Vy jste mi taky  
				zavařila. 
				“Tři neděle trvalo, než Věra zvedla telefon
 |  |  
				|  | 
					
						| 
						a ptala 
						se, jestli jsem na ni ještě naštvaná.“ Pravdou je, že 
						Splašené nůžky baví jak diváky, kteří nadšeně reagují a 
						zapojují se do hry stejně dychtivě jako malé děti, tak i 
						samotné  herce.  „Nůžky  mi  
						přinesly  další  zkušenost – i v  | 
						
						 |  |  |  
				|  | 
				takhle pozdním 
				věku – že v divadle je opravdu možné všechno,“ komentovala 
				představení Valérie Zawadská. „Jde o to, přistoupit na hru, a 
				když na ni přistoupí i diváci, bez kterých nejsme nic, je to 
				famózní. A nádherný je i život té hry. Každé představení se 
				totiž vyvíjí. A záleží nejen na divácích, ale i na nás, jak moc 
				v rámci mantinelů, které dostaneme od režiséra, přineseme něco 
				ze sebe.“ |  |  
				|  |  |  |  
				|  | 
				Dýchání s postavouValérie Zawadská je pro mnoho českých diváků synonymem toho 
				nejlepšího českého dabingu, jaký si lze představit. Přesto jsem 
				jí položil otázku, která mě už dlouho trápí: Je pravda, že s 
				přívalem nekonečných zahraničních telenovel se pověstná 
				superkvalita české dabingové školy stále horší? „Nesouhlasím,“ 
				odpověděla rozhodně. „Každý si zodpovídáme za svou práci. A 
				hluboce bych se musela stydět, i kdybych nejhorší seriál 
				dabovala ,jako když Baťa seká cvičky‘. Pevně věřím, že 99 % mých 
				kolegů, kteří se dabingem živí, si za svou prací stojí stejně 
				jako já.“ Pak se zamyslela a pokračovala: „Samozřejmě že práce 
				je různá. Pro TV Barrandov teď namlouvám telenovelu Sladká 
				Laura. Moje postava asi sedmdesát dílů umírala na rakovinu, a 
				teď se vyléčila. To nepotřebuje komentář. Už nepotřebuju tužku, 
				abych si podtrhávala repliky, protože už tu herečku mám takzvaně 
				přečtenou. Už vím, že udělá před každou replikou velký nádech, 
				pak zvedne pravé obočí, což znamená, že bude mluvit rychle, když 
				je obočí v klidu, mluví velmi rozvláčně. Je to relativně velmi 
				snadná práce. Na druhé straně mám seriál, který se jmenuje Deník 
				zasloužilé manželky a vysílají jej na Primě. Moje postava se 
				jmenuje Reeba, což je rozvedená paní se dvěma dětmi, řeší se tam 
				nejrůznější rodinné problémy. Jde o klasický americký sitcom se 
				všemi smíchy a je to hezky dojemné. Tahle práce je naopak 
				poměrně náročná, protože se dělá osm dílů v kuse, takže sedím 
				vždycky čtyři až osm hodin ve studiu sama a zpočátku jsem z toho 
				měla těžkou hlavu. Ale teď už jsem se s ní naučila, jak já říkám 
				dýchat, a je to lepší.“ Nedalo mi to, abych se zvědavě nezeptal, 
				se kterou herečkou se Valérii, která má za sebou nepřeberně 
				dabingových rolí, dýchá nejradostněji. Na kterou se vždycky 
				těší. „To je velmi těžká otázka,“ zamyslela se. „Kdykoliv mě 
				někdo obsadí na dabování Sophie Lorenové nebo Claudie 
				Cardinaleové, srdíčko mi poskočí z nostalgie, protože tyhle 
				herečky mám dodnes moc ráda. Hrozně ráda bych si ještě někdy 
				namluvila francouzskou herečku Simone Signoretovou. A kdyby se 
				stalo, že by někdo objevil další film s Annií Girardotovou, 
				kterou geniálně namluvila Věra Galatíková, vůbec bych se 
				nezlobila.“
 |  |  
				|  |  |  |  
				|  |  |  |  
				|  |  |  |  
				|  | 
				Sousedský azylCo vlastně dělá Valérie v době hereckých prázdnin? „Práce, práce 
				a zase práce,“ povzdechla si. „Dnes je to třetí den, kdy nám v 
				pražském panelovém bytě rozkopali elektřinu, předělávají 
				koupelnu, WC a kuchyň. Mám to štěstí, že můžu přespávat u 
				sousedky, které poskytnu ten samý azyl, až za tři týdny dojde na 
				ni. Můžu vám říct, že je to něco příšerného. Právem se říká, že 
				za týden vám obloží koupelnu, ale tři roky to budete uklízet. 
				Moje ruce teď připomínají ruce těžce manuálně pracujícího 
				člověka.“ Připomněl jsem jí, že na práci má přece svého velkého 
				chlapa… „Samozřejmě,“ příkývla „Ale žádný chlap neumí umýt okna 
				tak jako já. Chlap dělá velké, náročné, šroubovací a přidělávací 
				práce. Neumím si představit, že by můj chlap drhnul dlaždičky a 
				pigloval koupelnu, myl nádobí a vymýval police.“ A když už 
				Valérie potřebuje nutně relaxovat, odjede na chalupu. „Každý 
				týden si z chalupy odskočím do Prahy zadabovat a zalít kytky. 
				Doba, kdy jsme trávili prázdniny v panelákovém bytě v Praze, je 
				už zaplaťpánbů čtyři roky za námi.“
 |  |  
				|  |  |  |  
				|  |  |  |  
				|  | 
					
						| - Jiří 
						Renč - |  |  
						| foto Tomáš 
						Pánek a archiv |  |  |  |  |