Oficiální webové
stránky Valérie Zawadské. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Genij vlasti |
|
Drama.
Česko 1998, 76 minut |
|
Radek Holub a Klára
Issová
v hlavních rolích příběhu o vzniku opony |
|
Národního
divadla (1998). Dále
hrají:
Alois
Švehlík, Vladimír
Dlouhý, |
|
Petr
Kostka,
Zlata Adamovská, Radoslav Brzobohatý, Valérie |
|
Zawadská, František Němec, Stanislav Zindulka, Oldřich
Vízner, Miloš |
|
Hlavica,
Lubomír Lipský st., Jiří Hálek,
Bronislav Poloczek, Jindřich |
|
Hinke, Bohumil
Klepl,
Petr Lébl, Vlastimil Zavřel, Martin Písařík, Tereza |
|
Duchková,
Theodora
Remundová a další.
Scénář:
M. Šafránek.
Hudba: |
|
Zbyněk Matějů. Kamera:
P. Polák. Režie Jiří Strach. |
|
|
|
Paříž 80. let minulého
století... |
|
Do
metropole nad
Seinou
- mekky všech
tehdejších umělců - přijíždí |
|
movitý
majitel
povoznictví jménem Kunert
s posláním. Jako významný |
|
finanční
sponzor stavby Národního divadla má vyzvat malíře Vojtěcha |
|
Hynaise,
aby se zúčastnil konkursu na oponu Národního divadla. |
|
Ke
Kunertově
překvapení
Hynais
vlasteneckou
nabídku odmítá.
Chce
se |
|
stát
světově slavným a ne žít v
provincionálním stínu.
Kunert
s |
|
nepořízenou
odjíždí. Posléze si však Hynais své odmítnutí rozmyslí. |
|
Rozhodne se
jet do
Prahy, oponu namalovat a vystavit ji v pařížském |
|
Salonu, protože právě v Paříži by mu tato opona
mohla
pomoci |
|
v
cestě za světovostí. S těmito ambicemi přijíždí do Prahy. |
|
Hynaisova
představa o oponě se
však okamžitě střetává
s |
|
provincionálními
pseudovlasteneckými
a
hlavně
umělecky zcela |
|
nekompetentními představami o tom,
co
na oponě
má být a jak má |
|
vypadat. A tak se Hynais
dostává do mlýna,
který
ohrožuje
nejen
jeho |
|
talent, ale
posléze i jeho existenci. |
|
Do Prahy za ním
přijíždí jeho milenka, modelka a inspirující Múza Zaza. |
|
Když
dívka vidí podivné jednání lidí zmocněných rozhodovat o oponě |
|
Národního
divadla, zpočátku Hynaise lituje. |
|
Zvláštní roli v tomto
sporu sehraje
Hynaisův přítel, ale zároveň |
|
poražený
a osobně
velmi
dotčený konkurent z
konkursu František |
|
Ženíšek.
Pražskými podnikatelskými kruhy vysoce ceněný
Ženíšek by |
|
rád
změnil konečný verdikt komise a
oponu
maloval,
ale pouze za |
|
určitou
cenu. I když jehotouha být autorem opony ve Zlaté kapličce |
|
je velice
silná,
na určitých
špinavostech ze strany komise se odmítá |
|
podílet. |
|
Únava
z
místních poměrů,
pletichaření a Hynaisova podrážděnost |
|
posléze
způsobí,
že Zaza Hynaise opouští. Vše vypadá tak, že Hynais |
|
podlehne výboru a
udělá na oponě
takové
změny, jaké si ješitní a |
|
nekompetentní
pánové
přejí.
Nakonec si však Hynais zachovává svou |
|
tvář a
odmítne dílo předělat podle představ komise.
Za
toto
rozhodnutí |
|
platí tím, že je
mu odepřen honorář. |
|
Služba talentu
je
v
tomto okamžiku zároveň službou národu, protože |
|
talent
je malířovou jedinou
zbraní proti průměrnosti, malosti a |
|
maloměšťáckému nevkusu. I když Hynais svůj boj prohrává ve vztahu |
|
ke každodennosti, ve
vztahu k věčnosti vítězí. A tak opona Národního |
|
divadla
přes veškerou nepřízeň osudu zůstává taková, jak
jí původně |
|
navrhoval. Hynais odjíždí zpět
do Paříže, kde se bude
dále pokoušet |
|
zařadit se
do kontextu světového malířství. |
|
Bohužel je pro nás příznačné, že
v Národním divadle rodiče dodnes |
|
svým
dětem
s
hrdostí ukazují Hynaisovu
oponu, aniž by tušili, že její |
|
autor byl
komisí Národního divadla vyštván a
za svou práci nikdy |
|
nedostal
zaplaceno. |
|
|
|
Autor Martin Šafránek
citlivě rozkryl problematiku morálního selhání |
|
za cenu
hmotných výhod na straně jedné a
odvahu riskovat tyto |
|
hodnoty až
na okraj sebezničení na straně druhé. Mladý
režisér Jiří |
|
Strach, který
tímto dílem
televizně debutoval, prokázal přesvědčivým |
|
způsobem svůj
talent. |
|
|
|
|
|
Stopáž: 76 minut |
|
Rok výroby: 1998 |
|
|
|
|
|
www.ceskatelevize.cz |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © Valérie & R K K, Design by R K K.
Webmaster |