|
|
Hovoří Valérie Zawadská. |
(Nadační listy
Život umělce č 11., duben 2009) |
|
|
|
|
|
|
Dnešní
nadační rozhovor bude jistě pro mnohé z vás milým
překvapením. Budeme si totiž povídat se známou herečkou,
skvělou dabérkou, příležitostnou moderátorkou, ale také
členkou správní rady NADACE ŽIVOT UMĚLCE – Valérií
Zawadskou. |
|
Ještě než
načneme otázky z oblasti herectví a dabingu, |
|
|
|
|
dovolte mi pár
dotazů týkajících se Vaší působnosti ve správní radě NŽU. Byla
jste návrhem Herecké asociace, která Vám tuto funkci nabídla,
překvapena?
Svým způsobem ani ne, poněvadž o této variantě se mluvilo už
před dvěma lety. Tehdy jsem ale ještě nedosáhla té druhé
pětadvacítky (úsměv), a proto jsem se do žádných funkcí
nehrnula. Měla jsem navíc i spoustu jiné práce a k tomu dvě malé
děti. Ale pak najednou přijde u člověka ten okamžik, kdy si
řekne, že by se rád, v tom nejlepším slova smyslu „obětoval“ a i
tu práci dělá rád. Tak ji dělám ráda i já.
Funkci jste převzala po panu Petru Nárožném, kterému skončilo
volební období?
Ano i ne. Po něm byla napřed navržena paní Jiřinka Bohdalová,
ale vzhledem ke své opravdu velké pracovní vytíženosti, se
nakonec této funkce vzdala, což je pochopitelné. A mě pak
tajemnice Herecké asociace, paní Martina Albertová, velmi hezky
oslovila a něžně naznačila, že to sice bude z časového hlediska
i pro mě šílené, ale že by bylo dobré, kdybych tu funkci
přijala.
Kdyby se Vás někdo jako členky správní rady NŽU zeptal, co ta
Vaše funkce vlastně obnáší, co byste odpověděla?
Přečíst, prostudovat a ohodnotit stovky žádostí o příspěvky na
různé formy uměleckých projektů, důkladně zvážit a obezřetně
sledovat také finanční stránku, zodpovědně rozhodovat zejména u
žádostí na sociální příspěvky, u kterých si najednou uvědomíte,
co všechno se může člověku přihodit, když zůstane sám, nemocný a
bezbranný, je toho opravdu hodně. Je dobře, že NADACE ŽIVOT
UMĚLCE existuje, a že, především díky Intergramu, ty peníze má.
I když nemůže všechny uspokojit dostatečnou finanční částkou,
může pomoci alespoň málo. Alespoň nějak...
Nadace podporuje starší výkonné umělce, pomáhá prosadit
zajímavé umělecké projekty a také myslí na mladé talenty. Kdo
první objevil talent u Valérie Zawadské?
To je ale hodně podpásová otázka (úsměv). Pravděpodobně už
učitelé na základní škole, když mě vybírali pro recitace na
tehdejších akcích, jako byly MDŽ, VŘSR a podobně, jak to dříve
bývalo.
Pocházíte ze Šternberku na Moravě?
Ne, to je omyl. Já se tam pouze narodila. Bydleli jsme nedaleko
Olomouce, ve vesničce Pohořany. Moje o rok starší sestra Anička
se narodila v Olomouci, ale když jsem se za rok a něco měla
narodit já, v olomoucké porodnici právě malovali, a tak maminku
odvezli do porodnice do Šternberka. Jinak jsem vyrůstala na
severní Moravě, ale často jsme se stěhovali. Moji rodiče
pracovali po celý život v zemědělství, a kde byly lepší podmínky
na bydlení, tak tam se vždycky šlo. |
|
|
|
|
|
Zřejmě Vás unavují donekonečna pokládané otázky týkající se
dabingu. Ale přesto se zeptám i já, po kom jste ten „úděl“
krásného hlasu podědila?
Ne, ty otázky mě neunavují (úsměv), a po kom jsem podědila hlas?
Tak na to je jednoduchá odpověď – to opravdu nevím... |
|
Vloni v září
proběhl v Přelouči již XIV. ročník udílení cen Františka
Filipovského, jedná se o udílení cen za |
|
|
|
|
|
nejlepší tvůrčí a
herecké výkony v dabingu. Vy jste tuto akci moderovala. To bylo
poprvé?
Ano, tuto akci v Přelouči jsem moderovala poprvé, ale moje první
moderátorská zkušenost to nebyla. Pravidelně například moderuji
ples jisté pojišťovny v Pardubicích, také často moderuji různé
akce u nás v Řepích, kde bydlím..., je toho více, na všechny si
teď nevzpomenu, ale rozhodně nějaké ty moderátorské zkušenosti
mám a řekla bych, že to začalo právě už na té základní škole,
kde jsem kromě zmíněných recitací uváděla v Loučné nad Desnou
také programy tanečního a pěveckého souboru, ve kterém tančila i
moje sestra a někteří mí spolužáci.
Pojďte naše čtenáře s udílením cen Františka Filipovského
ještě trochu blíže seznámit.
Ráda, poněvadž celá ta historie udílení cen je opravdu zajímavá.
Letos se bude konat 15. ročník, i když je to vlastně už ročník
16. Existoval totiž tzv. nultý ročník, který spolu s dalšími
báječnými lidmi vymyslela Pavlínka Filipovská. Společně se
usnesli, že by bylo dobré něco takového založit, protože jsou
oceňováni zpěváci, herci, režiséři, a tato herecká disciplína
oceňována není. Je na ní dost málo „vidět“, ale přiznejme si,
určitě by spoustě diváků nebylo zrovna příjemné, den co den
sledovat v televizi pořady s titulky. V tom nultém ročníku ještě
existovala Cena diváků, kdy diváci posílali hlas svému
nejoblíbenějšímu herci a herečce. Tehdy zvítězila se svým
přenádherným, sametovým hlasem paní Věra Galatíková. Pak teprve
proběhl první ročník, druhý a třetí, kdy jsem měla čest převzít
tuto cenu já a pan Miroslav Moravec No a pak nám tuto diváckou
cenu „ukradl“ Týdeník televize do udělování cen TýTý, na kterých
se před x lety objevila i cena o nejoblíbenějšího dabéra a
dabérku.
A to už jste dostala ocenění Vy.
Šestkrát po sobě jsem dostala cenu „malé zrcadlo“ a v roce 2000
„velké zrcadlo“ – cenu TýTý, kdy jsem vyhrála v kategorii
dabérka i absolutní vítěz s nejvyšším počtem hlasů. Moc jsem si
všech těch ocenění vážila (a dodnes vážím) a měla jsem opravdu
radost, že se udílení cen za dabing zavedlo. Jenže pak se jistý
pan ředitel, v jisté televizi a v jistém pořadu vyjádřil nějak v
tom smyslu, že dabéři nejsou vidět, takže to nemůže být soutěž o
nejpopulárnější tvář, což má vlastně TýTý ve své hlavní náplni,
a že by bylo snad lepší místo toho zavést kategorii o nejlepšího
ředitele.
To si děláte legraci?
Ne, nedělám, přísahám. Dva roky na to se v anketě TýTý kategorie
dabingu opravdu zrušila. Jsem velice šťastná, že oceňování
pokračuje v Přelouči a já mám dokonce tu čest sedět už šestým
rokem v hodnotící komisi. Snad se opět dočkáme i udělování cen
diváckých.
Co je u hodnocení dabingu nejpodstatnější?
Všechno. Tam se totiž nehodnotí jenom herecké mužské nebo ženské
výkony, ale také zvuk, režie, přidaly jsme i kategorii za seriál
a já už několik let bojuji i o to, aby byla další kategorie, a
to kategorie – dětští herci. Bylo by skvělé mít dabingovou cenu
pro dětského herce a herečku. Je to však bohužel otázka financí,
jako všechno v dnešní době.
Dabingová cena pro dětského herce a herečku, třeba i nástupce
krále a královny. Jistě víte na co narážím, ale netušila jsem,
že tyto tituly máte s panem Moravcem dokonce i na glejtu, já
myslela, že jsou pouze symbolické.
To Vám hned vysvětlím. 11. dubna loňského roku vymyslel pan
Josef Odstrčil, šéf regionální televize www.tvmikroregiony.eu,
takovou napůl recesistickou a napůl opravdovou akci, že korunují
pana Mirka Moravce a jistou Zawadskou za krále a královnu
českého dabingu. Celá ta akce se udála v Sedlnicích a bylo to
něco naprosto neuvěřitelného. Dostali jsme dokonce i glejt od
císaře Josefa II, řetěz se svými portréty s korunkou na hlavě,
no prostě všechno, co ke korunovaci patří. Večer po tom
předávání jsme měli v Sedlnicích takové milé posezení, kde jsme
dostali nápad, že by bylo dobré vymyslet právě tu cenu dětského
diváka, cenu pro „prince a princeznu“ českého dabingu. No a
letos mi to připomněli a já jim
slíbila, že se o to, bohužel už bez Mirka Moravce, |
|
|
|
pokusím, že to nějak prosadím... ale opět,
všechno je to otázka financí. Přesto doufám, že
na to nebudu sama a najde se více lidí, kteří by
tuto akci rádi podpořili. Už i z jakési úcty a
piety, neboť ta cena by se jmenovala, jak jinak
– Cena Miroslava Moravce. |
|
|
|
|
|
Myslíte, že
může pana Miroslava Moravce některý z mužských kolegů nahradit?
Máte zřejmě na mysli v dabingu. To je těžká otázka. Podle mého
názoru není potřeba nahrazovat, ale vnímat, protože je tady
spousta vynikajících dabérů. Můžu jmenovat: Jiří Klem, Jan
Schánilec, Mirek Meduna, Michal Pavlata a takto bych mohla
pokračovat dál a dál.
Nezdá se Vám, že dnes lidé mluví tak nějak hrubě? Kolikrát
snad ani mluvit neumí.
Ne, nezdá, to je pravda. Všichni strašně spěcháme, ve všem, i v
tom mluvení. Mimochodem já mám slovenskou národnost a maďarsko
polsko ukrajinské předky, ale čeština je pro mě nádherný jazyk. |
|
|
|
|
|
Paní Zawadská, která ze zahraničních hereček se Vám dabuje
nejlépe?
Vždycky se mi dobře dabuje kterákoliv herečka, která dobře hraje
a od které můžu i něco pochytit. Proto ani nemám ráda, když se
odděluje herec a dabér. Pro mě je dabing součástí herectví.
Jste známá také z televizních obrazovek i z plátna kin.
Chtěla jste být vždycky herečkou?
Už jsem to říkala v mnoha rozhovorech, já jsem jako malá |
|
|
|
|
chtěla
být ředitelkou dětského domova, protože jsme na vesnici měli
dětský domov, tak jsem to prostředí znala. V tom dětském domově
jsem si chtěla zřídit divadelní soubor, ve kterém bych byla
režisérkou. Když mě pak v 15ti letech nepřijali na pedagogickou
školu do Krnova, tak jsem se hrozně naštvala. Měla jsem naštěstí
podanou ještě přihlášku na gymnázium do Šumperka a tam jsem se
dostala. Bylo mi asi 16 let, když přijel do Šumperka režírovat
Jiří Císler Charlieho tetu. Jeho asistentka, paní Jiřina
Jelenská, tehdy přišla vybírat do třídy vhodné adeptky a mě
nevybrali, protože jsem byla tlustá. Ve mně se Vám to zabejčilo:
„No, počkejte, já vám ještě ukážu!“ Připravila jsem se na
zkoušky do Brna, na JAMU, ale vhledem k tomu, že jsem pořád měla
těch 76 kilo živé váhy, tak mě ani tam nevzali. Nicméně v roce
1977 mě přijali jako elévku do Severomoravského divadla v
Šumperku a rok později jsem udělala zkoušky v Praze na DAMU...
A svět filmu a divadla se otevřel... Škoda, že se nám toho už
více na stránky nevejde, ale já věřím, že se nevidíme naposled a
někdy příště zase můžeme pokračovat tam, kde jsme dnes skončily.
Děkuji Vám za příjemný rozhovor.
Rádo se stalo. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A ještě
trocha soukromí. |
Paní
Valérie Zawadská se narodila 19. 9. 1958 ve Šternberku
na Moravě. Jedná se bezesporu o jednu z našich
nejlepších profesionálních dabérek, která svým hlasem
okouzluje nejenom diváky a posluchače, ale také svého,
již 15 let životního partnera, muzikanta Romana
„Krokuse“ Kříže, mimo jiné zakladatele české metalové
kapely Wolfram, se kterým má dva syny, dnes 14ti letého
Honzu a 11ti letého Romana. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
text:
Alexandra Stušková, DiS. |
|
foto: Eva
Javùrková a www.tvarchiv.cz |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
www.nadace-zivot-umelce.cz |
|
|
|
|