|
|
Valérie Zawadská: Co se
má stát, to se stane. |
(časopis Vlasta
15, 8. dubna 2009) |
|
|
|
|
|
|
Populární herečka Valérie Zawadská překročila
padesátku. Což jako by jí na energii spíš
přidalo, než ubralo. Dál se věnuje milovanému
dabingu, natáčí a nejdůležitější je pro ni pořád
divadlo. |
|
Na divadle mám teď spoustu krásných rolí,“
zaťuká honem |
|
|
|
|
skutečnost, že na
repertoáru má celkem sedm představení ve čtyřech divadlech. „To
je hodně, zaplaťpámbu. Dokonce jsem musela několik příležitostí
odmítnout, protože to už bych opravdu nestíhala a já ráda jednám
na rovinu. Slíbím jen to, co můžu splnit. Kdysi, opravdu hodně
dávno, mi kolega a kamarád Honza Teplý řekl: Ber všechno, ono se
něco pos... Pardon. Ale to já nedělám.“ Krásná role paničky v
nové hře Divadla Kalich Splašené nůžky, která měla premiéru
koncem března, se Valérii Zawadské ovšem do programu ještě vešla.
„Je to komedie, ve které se skvěle vyřádím jako milostivá
panička, která si myslí, bůhvíjak není hochnóbl a přitom je to
obyčejná slepice. Ta hra je zvláštní tím, že jde o detektivku,
během které jsou diváci vtaženi do děje. V prvním dějství dojde
k vraždě a ve druhém oni sami svým hlasováním určí, kdo je podle
nich vrah.“ K rozhovoru jsme se sešly netradičně brzy ráno.
Právě v Divadle Kalich, těsně před jednou z posledních
předpremiérových zkoušek. Paní Valérie uvařila kávu, zapálila si
nezbytnou cigaretu a dala se do povídání. „Vy si z toho budete,
Janičko, potom muset vybrat. Já jsem strašně ukecaná ženská.“ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Napadlo
mě podívat se na vašich internetových stránkách na
starší fotky. Zaujala mě jedna z mládí, kdy sedíte na
louce a vypadáte v dlouhých vlasech jako víla.
Víla? (vytáhne překvapeně obočí a pobaveně se směje)
Kdepak víla, kde jste na to přišla? To já
nikdy |
|
|
|
|
nebyla. Dokonce
jsem si vždycky spíš hrála na kluky. I moje první role na
divadle byl pan král v pohádce Sůl nad zlato. |
|
|
|
|
|
Nicméně dnes
nosíte klučičí účes. Odkdy?
To vám řeknu přesně. V roce sedmdesát sedm v březnu jsem měla ty
vlasy až... No až po čárku. Pak jsme se s kamarádkou z gymnázia
v Šumperku rozhodly, že k maturitě půjdeme podle hesla krátké
vlasy – dlouhý rozum, a nechaly jsme si udělat tehdejší
populární tupý střih. A odmaturovaly jsme. Později jsem na
divadelní fakultě tady v Praze byla nucena nechat si vlasy
trochu povyrůst, aby se z nich daly dělat v divadle Disk různé
varianty účesů. Tehdejší paní maskérka nám skutečně všem bez
výjimky zničila vlasy, to bylo samé tupírování, pálení kulmou,
no zločin... Polodlouhé vlasy jsem si nechala ještě během
angažmá v Západočeském divadle v Chebu, kde jsem byla do roku
1986. Pak přišla pro mě důležitá nabídka na filmování snímku
Jedna kočka za druhou, kde jsem hrála milenku panu Somrovi a
taky se poprvé setkala pracovně a lidsky s paní Jiřinou
Bohdalovou. Tehdejší maskérka České televize na mě vzala břitvu
se slovy: „Pojď, uděláme s tím něco, takhle jsou ty vlasy na prd,“
a poprvé v mém životě mě profesionálně upravila. Od té doby
chodím ke kadeřníkům a vlasy mám, pravda, pořád kratší, což je
pro mě velmi praktické.
Škoda, že je rozhovor na papíře a ne v audio verzi. Vy jste
teď slovní spojení „paní Jiřina Bohdalová“ vyslovila s takovou
úctou... Uznáváte autoritu hereček, o kterých se mluví jako o
velkých hvězdách?
Samozřejmě. V životě nezapomenu třeba na okamžik, kdy jsem 1.
října 1986 nastoupila na poloviční úvazek v Divadle ABC a měla
jsem tu čest nazkoušet hru Přelet nad kukaččím hnízdem po boku
paní Galatíkové, pana Švehlíka, pana Borise Rösnera a dal ších.
To jen na ukázku ze samého začátku. Těch opravdových bardů jsem
měla to štěstí potkat mnoho. Mimochodem v tomto divadle jsem
dostala i svoji první komediální roli, ačkoliv jsem si do té
doby myslela, že komediální polohy vůbec nejsem schopná, že já
jsem typ pro tragické role. Paní režisérka Lída Engelová mě
obsazením do hry Ten, kdo utře nos vyvedla z omylu. Vyšoupla mě
na neznámý led. Dneska mám třeba repertoár složený z vážných a
komediálních rolí půl napůl. |
|
|
|
|
|
Vy momentálně
hrajete s Jiřinou Bohdalovou v Divadle Na Jezerce v představení
Paní plukovníková.
Proto jsem tak ráda, že jste se mě zeptala na ty vlasy... Jsou v
tom pro mě krásný souvislosti. Loni mi zavolal principál Divadla
Na Jezerce Honza Hrušínský a ptal se mě, jestli bych měla chuť
znovu si nazkoušet něco u něj v divadle. Já už tam jednu
inscenaci před časem dělala. Hrozně mě to nadchlo, když řekl
jména jako Bohdalová, Štěpánková, Švehlík, Stašová, tak jsem
mohla říct jen: ano, ano, velmi, velmi... (úsměv). Víte, já jsem
se před těmi dvaceti lety při natáčení Jiřiny Bohdalové
nefalšovaně bála. Měla jsem nejen strach, ale taky komplex před
touhle mistryní svého oboru, která je po celou profesní kariéru
brána jako jasná jednička. Navíc já měla před kamerou ještě málo
zkušeností. Atmosféru natáčení jsem tehdy vnímala asi takhle –
všichni před ní byli v pozoru a co ona řekla, to bylo svaté. I
po těch x letech jsem šla loni na podzim do divadla s trémou,
ona mi podala ruku z jeviště, já pronesla něco o tom, že mi
tluče srdce a paní Jiřina řekla přívětivě: „Aby vám
nevyskočilo.“ Pochopila jsem, že jsme se, tedy já určitě, za ta
léta někam posunuly. Že z nás mohou být při práci parťačky a že
já budu zkoušet bez toho dřívějšího svazujícího ostychu.
Mívají některé mladičké herečky podobný ostych z vás?
Někdy to tak je. Ale jakmile něco takového jen stínem ucítím,
hned se snažím tu bariéru mezi námi odbourat. Jinak bychom
nemohly společně pořádně pracovat. Vždyť jsme na jedný lodi,
mladá, stará... Alespoň tak to cítím. |
|
|
|
|
|
|
Zaujalo
mě, že vás kdysi nevzali na JAMU, ale rok poté na DAMU
ano.
Na JAMU mi vysvětlili, že na překážku je moje
korpulentnost. Měla jsem 76 kilo gramů živé váhy, to je
na moji výšku moc. Tak jsem nastoupila jako herecký elév
do angažmá v Šumperku a tam jsem za deset měsíců zhubla
sedmnáct kilogramů, ani jsem nevěděla jak. |
|
|
|
|
|
|
To byl herecký
chlebíček tak hubený?
Byl. Už tehdy. Strašně. Sice jsem měla rodiče dvacet kilometrů
daleko a občas poslali samozřejmě něco na přilepšenou a taky
jsem jezdívala domů, ale ta změna životosprávy byla totální. To
víte... Mladí, nezávislí. Rádi jsme se bavili, tancovali, málo
spali. Dneska už nic nevydržím. Šla jsem spát ve tři ráno po
návratu ze zájezdovky z Kuřimi, a podívejte se, jak jsem zničená
(úsměv).
Přistihla jste se už u pocitu, že se vám nikam na zájezd
absolutně nechce?
Stane se mi to. Hlavně kolem Vánoc si to uvědomuju víc – měla
jsem v prosinci přes dvacet představení. Vždyť to vlastně ani
není normální. To se vám skutečně, skutečně nikam nechce. Jenže
na druhou stranu pak přijedete třeba do Plzně, do Nového Jičína,
do Kraslic a tam jsou lidi nadšený, vstřebají to divadelní
představení do mrtě a vy rázem zapomenete, že vám bylo zatěžko
vykopat se z domu. Opakovaně zjišťujete, že to stojí za to.
Řešila jste někdy se svými syny podobný problém, jaký řeší
hlavní hrdinka filmu Jak vytrhnout velrybě stoličku? Syn jí
říká: „Já nechci Funése. Já chci, abys byla večer doma. Jako
každá normální máma.“
Neřešila. Opravdu nikdy ani jeden neřekl: „Mami, nechoď dneska
večer do divadla.“ Protože můj úžasný partner zůstal s dětmi
doma. Když se lámal chleba a rozhodovalo se, kdo z nás dvou
zůstane na mateřské, vy šlo to na něj a on to skvěle zvládnul a
nadále zvládá. Je muzikant, může se skládání věno vat i doma.
Kdežto já jsem v době, kdy byli kluci malincí, měla hodně
dabingu. Napřed Dynastii, a když byl druhý mrňous, dabovala jsem
seriál Ženatý se závazky. Mimo jiné samozřejmě.
To chce ovšem najít si velmi vyrovnaného chlapa se
sebevědomím v pořádku, aby si s takovým uspořádáním povinností
poradil.
Přesně takového já mám patnáct let doma.
A ruku na srdce. Jste vy vůbec typ vhodný na mateřskou
dovolenou?
Obávám se, že asi ne.
Myslíte?
Myslet znamená houby vědět, jak říkala babička. Ale já jsem
ráda, že to tak přirozeně vyplynulo. Což ale neznamená, že bych
kluky nějak šidila. Snažím se s nimi být co nejvíc. I když teď
vyrostli a pusu v předsíni při odchodu do školy si nechá dát jen
ten mladší. Naštěstí se oba ještě umí přijít pomazlit a nastala
krásná doba, kdy chodí i na moje premiéry, to dřív pochopitelně
nebývalo. Potom krásně zahřeje, když přijdou, klidně i po týdnu
a řeknou: „Mami, seš nejlepší.“ |
|
|
|
|
|
Oba
vaši rodiče pracovali v zemědělství. Rozuměli vašim
snům?
Rozuměli. A i kdyby ne, naši byli velmi tolerantní. Dali
nám se sestrou strašně moc – v ničem nám nebránili,
všechna přání se nám pokusili splnit nebo alespoň
tolerovat. Když jsme chtěly hrát s Aničkou na klavír,
máma, frajerka, sehnala klavír. Byla úžasná. Sama z
osmnácti dětí z chudičké vesnické rodiny, takže žádný
velký předpoklad pro lásku k umění. Jen základní škola a
dál už nic, ani učení, protože na to nebyly penze.
A ona si přece dokázala najít |
|
|
|
|
cestu ke knížkám.
Pamatuju si, že byla vášnivá čtenářka. Ráno přišla po dojení z
kravína, dala nohy nahoru, uvařila si kafíčko, zapálila cigárko
a četla a četla. Tam někde jsou, myslím, i moje základy. S
Aničkou jsme tu lásku ke čtení, jako k možnosti relaxačního
úniku do jiného světa, obě zdědily. |
|
|
|
|
|
Získala jste
mnoho prestižních ocenění v kategorii dabing a určitě jste
dostala ohledně dabingu spoustu otázek. Napadlo mě, jestli se
vás už někdy někdo zeptal, jestli se dá soustavným dabováním
třeba z angličtiny anglicky doopravdy naučit?
Tak anglicky jsem se bohužel nenaučila, nemluvím žádným světovým
jazykem. Kdysi na gymplu jsem měla latinu a francouzštinu. Ale
máte pravdu, že jsem díky práci vstřebala určité slovní obraty.
Takže s přítelem mé kamarádky, který je Angličan, se nakonec
vždycky nějak dorozumím, když k nám při¬jedou v létě na chalupu.
Primitivně, pravda, ale rozumíme si.
Dabovala jste Alexis v Dynastii, několik telenovel, seriál
Ženatý se závazky...
Přistihla jste samu sebe, že jste se stala prostřednictvím práce
oddanou příznivkyní některého z těch seriálů a těšíte se na
další díly z pozice divačky?
To ano. Dynastie se to týká určitě, stejně jako například jedné
z prvních venezuelských telenovel, Esmeraldy. Vždyť já u ní i
plakala, to se mi někdy stává. Ne že bych si ji potom pouštěla
odpoledne doma, ale chtěla jsem od režiséra obvykle vědět, kam
se děj posune.
Namluvila jste také mnoho komentářů k dokumentárním filmům.
Například celý cyklus Letecké katastrofy.
Taky jsem u některých plakala...
Osobně jsem musela některé díly vypnout, ale taková možnost
pro vás nebyla. Nechalo to na vás nějaké „stopy“? Třeba strach z
létání?
Nelétám zase tak často, spočítala bych to na prstech obou rukou,
kolikrát já v životě letěla. A nebojím se. Zní to možná divně,
ale já si myslím, že co se má stát, to se prostě stane a nic s
tím neuděláte. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Otázka navrch
Kde
máte sedm zrcadélek TýTý?
„Jejdamane... Tak jedno nejvyšší na poličce nad postelí u malých
knížek poezie a šest zbylých v ložnici v knihovně, kde jsem jim
vyčlenila jednu poličku. Jsem za ně ráda a mnohokrát divákům
děkuji, ale oprašovat je nechodím. Hned mě v souvislosti s nimi
napadne jedno velmi pravdivé přísloví. Všechna sláva, polní
tráva.“ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Jana
Divišová - |
|
Foto:
Marie Votavová / Líčila a česala Sylva Kučerová /
Styling Peter Tistan |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|