|
|
Ráda se lidem dívám do
očí. |
(Týdeník Rozhlas
č.51, 8. prosince 2009) |
|
|
|
|
|
|
|
Když byla herečka Valérie Zawadská před rokem v
Sedlnicích korunována na oficiální královnu
dabingu, stál jí po boku jako král její dobrý
kamarád Miroslav Moravec. Oba už měli za sebou
několik ocenění za dabing z televizní soutěže
TýTý, Valérie konkrétně šestkrát po sobě dostala
„malé zrcadlo“ a jedno „velké zrcadlo“ – když
vyhrála v kategorii dabérka a stala se i
absolutní vítězkou klání s nejvyšším počtem
hlasů. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jak na svého
dabingového souputníka Miroslava Moravce vzpomínáte?
Mirek nebyl jen veliký herec a skvělý dabér, ale byl to také
člověk s velkým Č. Vždycky si připomínám, že to byl pan Moravec,
který mě, když jsem poprvé seděla v dabingovém studiu na
Smíchově u režiséra K. M. Walló a třásla se trémou, abych něco
nezkazila, vzal za ruku a dodával mi odvahu: „Podívej se na to
svítící kolečko a křížek a nauč se s nimi dýchat, to je základ.
A neboj se, když něco zkazíš, chyba se dá vždycky smazat, je to
prostě mazací.“ Dokázal povzbudit a uměl vytvářet pohodu. Vážím
si toho, že jsem později mohla patřit do kruhu jeho přátel. |
|
|
|
|
|
A jak to bylo s tou korunovací?
Tu vymyslel recesista a úžasný šéf Sedlnické televize
Josef Odstrčil. Nevíte, co je Sedlnická regionální
televize? To je nejspíš světové unikum – televize pro
pět obcí na Novojičínsku. Znám to tam, do jedné z nich,
Bludovic, jsem jezdívala za maminkou, mimochodem letos v
létě patřily Bludovice k těm vsím,
které |
|
|
|
|
krutě poničila
povodeň. Když za mnou s tím záměrem pan Odstrčil přišel, zeptala
jsem se ho, zda to myslí vážně. Odpověděl, že podle ocenění v
Přelouči, kde se už patnáct let udílejí Ceny Františka
Filipovského za nejlepší tvůrčí a herecké výkony v dabingu, i
podle TýTý už králi jsme, jen ta korunovace tomu chybí. Sláva to
byla, odehrávalo se to v Sedlnicích, byli jsme v historických
kostýmech, koruny na hlavách, dostali jsme glejt, i z pušek se
střílelo... A když Mirek Moravec zemřel, přišel za mnou Josef
Odstrčil znovu, že bychom měli realizovat korunování princů a
princezen, tedy nejlepších mladých herců dabingu, které by se
mohlo opakovat tak po dvou letech a bylo by spojeno s udělováním
Ceny Miroslava Moravce. Slíbila jsem, že se pokusím dát
dohromady porotu a že pomůžu. Snad se to podaří uvést v život,
nejen kvůli Mirkovi, ale i kvůli dabingu. |
|
|
|
|
|
Tím ale vaše
podpora dabingu i mimo studio nekončí. Tuším, že se nějak
podílíte i na přeloučské soutěži…
Pokládám si za čest, že mohu už šestým rokem pracovat v její
hodnotitelské komisi. Letos jsem v Přelouči moderovala jubilejní
patnácté předávání cen – shodou okolností v den svých narozenin.
Uváděla jsem i loňský večer, ale první nabídka přišla už před
lety; jenže tehdy se ceny předávaly ani ne čtrnáct dní po
narození mého druhého syna, a přes sliby, že se postarají o nás
oba, jsem si s miminkem netroufla. |
|
|
|
|
|
Minulý rok jste začala učit na konzervatoři... |
|
|
|
K tomu mě
přiměl Mirek Moravec s Jirkou Zbořilem, oba už nějaký
čas na Mezinárodní konzervatoři Praha učili. Napřed jsem
se vyděsila a oponovala jsem, že učit mají lepší,
zkušení a starší – to mi ještě nebylo padesát. Jenže v
tomto bodě se situace změnila loni v září. Tak jsem si
řekla, že to zkusím, že vždycky přece mohu odejít, pokud
nebudu mít pocit, že na to stačím. Začala jsem učit
jevištní řeč v prvním ročníku a v druhém jsem měla pět
posluchačů na umělecký přednes, který je mou životní
láskou. Slavila jsem s ním své první úspěchy na
Wolkerově Prostějově – ty trochu mohou za to, jak se
později vyvíjel můj život. Ostatně v mládí jsem původně
pomýšlela na učitelskou profesi. Myslela jsem, že budu
vychovatelkou v dětském domově, kde bych vedla recitační
a divadelní soubor. |
|
|
|
|
|
|
A jaké máte
pocity po roce pedagogické praxe?
Když šel Mirek čtrnáct dní po svých posledních narozeninách do
špitálu, požádal mě, abych se postarala i o jeho žáky. Brala
jsem to jako závazek. Na jevištní řeč jsem sehnala výbornou
kolegyni Alici Šnirychovou a učila jsem dál přednes děti „své“ i
„adoptované“, abych je dovedla k ročníkovým závěrečným zkouškám.
Snažila jsem se vycházet z jejich naladění i zájmů a ty pak
rozšiřovat a obohacovat. Vysvětlovala jsem jim, jak je důležité
neříkat jen slova, ale dostat se pod povrch textu. A s radostí
jsem zjišťovala, že je to začíná bavit. Dokonce mi pak o
prázdninách posílali esemesky. Na tento školní rok jsem si už
připravila metodický plán a doufám, že ho budu moci dalších
třicet let dotahovat k dokonalosti... |
|
|
|
|
|
Máte nějaké
pedagogické vzory?
Rozhodně. Neobejdu se bez vzpomínky na Janu Andresíkovou, která
mě učila umělecký přednes po čtyři roky na DAMU. Její úžasná
energie a lidský zájem o své žáky nám nedovolily ji zklamat. Nic
nevnucovala, měli jsme pocit, že v oblasti literatury a její
interpretace děláme společné objevy. Ani jsme si moc
neuvědomovali, že by to bez jejích vědomostí nešlo. Pro ty čtyři
roky společného hledání pro mě právě ona byla jedním z
nejvýraznějších pedagogů na DAMU. A předtím jsem měla hodně ráda
svého češtináře na gymnáziu v Šumperku Ctirada Medlíka, nesmírně
kultivovaného, vzdělaného a charismatického člověka. Díky němu
jsem pro sebe objevila Cvetajevovou a právě on mě přivedl k
tomu, že poezie se dá dělat i jinak než jen stát a „recitovat“
slova. Pod jeho vlivem jsme založili divadlo malých forem, v
němž jsme v letech 1973–1977 dělali především poezii. Tedy byly
jsme tam hlavně holky; ve třídě nás bylo dvaatřicet, z toho jen
čtyři kluci. V roce 1976 přijel do Šumperka Jiří Císler
režírovat Charleyovu tetu a ve škole vybírali adeptky do mladých
dívčích rolí – a vybrali mé krásné a hubené kamarádky a mě ne, i
když jsem vyhrávala recitační soutěže a připadalo mi, že mi
divadlo jde líp. To mě tedy naštvalo. A Medlík se tvářil
pobaveně. To mě naštvalo ještě víc. Teď už vím: znal mě, nejspíš
tušil, že z toho naštvání vykřešu nějakou energii. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Teď už na tu
Charleyovku došlo…
Ano, hraji v ní v Divadle na Jezerce – přirozeně už ne žádnou
mladici, ale v alternaci s Miluškou Šplechtovou tetu Lucii. Moc
si považuju toho, že mohu hrát s takovými kolegy, jako jsou
například Radek Holub v hlavní roli studenta Babse nebo Lubomír
Lipský v roli sluhy. V ní ho alternuje Jan Hrušínský, který
poprvé ve své divadelní kariéře hru režíruje. |
|
|
|
|
|
Hrajete v několika soukromých a „agenturních“
divadlech. Není vám někdy líto, že jste se před patnácti lety
rozhodla odejít z Městských divadel pražských do nejistoty?
Nedává stálé angažmá svými nároky přece jen větší možnost
hereckého vyzrávání?
Byla jsem po škole čtyři roky v angažmá ve velkém kamenném
divadle v Chebu a společné usilování jsem tam vnímala. Do
Městských divadel pražských jsem toužila jít už ze školy – když
tam působil Láďa Vymětal, bylo to divadlo, které hrálo skvělé
tituly s vynikajícími herci. Ti ovšem za ty čtyři roky, kdy jsem
byla v Chebu, jeden po druhém odcházeli. Přišla jsem do
Městských divadel v roce 1986 do krásné Vymětalovy inscenace
Přelet nad kukaččím hnízdem. Prožila jsem tam šest a tři čtvrtě
roku, ale v posledních letech to už moc ideální nebylo – divadlo
se zmítalo v rozporech, lidi se báli o angažmá, atmosféra
zhoustla, proto jsem se rozhodla odejít. A k hereckému
vyzrávání: v letech 1986 až 1993 tam bylo v angažmá
třiasedmdesát herců, z nichž mnohé jsem za tu dobu ani
nepotkala, natož aby s nimi člověk mohl zkoušet, žít a nějakým
způsobem vytvářet profil divadla. Chtěla jsem svobodu, zkusit si
všechny podoby hereckého řemesla, možnost volby, nutnost
reagovat na nové výzvy. Toužila jsem setkávat se na jevišti s
různými hereckými osobnostmi, s nimiž bych se ve stálém divadle
nepotkala. Odešla jsem k 1. lednu 1994. Nikdy jsem nelitovala. |
|
|
|
|
|
Často s
divadly, v nichž hrajete, jezdíte na zájezdy, kde se
setkáváte se zcela neznámým a různorodým publikem.
Nevadí vám, že nemáte „své vlastní“ publikum?
V Západočeském divadle v Chebu jsem své publikum měla.
Dodnes mi občas někdo z tehdejší doby zatelefonuje nebo
pošle esemesku, že by se přijel podívat na představení,
které hrajeme někde poblíž. Což je po těch letech
nádherné. Ale myslím, že proměnlivé obecenstvo je možná
někdy to pravé. Jezdím s několika pořady poezie s
harfenistkou Lydií Härtelovou nebo s pořadem Alma Mahler
a její muži s Andreou Kalivodovou a myslím si, že pokud
nás s takovými pořady do nějakého města pozvou,
tak asi proto, že tam mají diváky, kteří
|
|
|
|
|
chtějí slyšet jak
krásnou muziku, tak poezii. Někdy se opravdu sejde parádní
publikum, pro které je radost hrát. Ale jezdím taky s vlastním
improvizovaným pořadem otázek a odpovědí: v jevišti sedí zas
úplně jiní lidé, ale mě baví povídat si s nimi. Ráda se dívám
lidem do očí, zajímají mě. |
|
|
|
|
|
Při práci v
rozhlase vám divák nechybí?
Mikrofon mě velmi baví, dává mi pocit štěstí z toho, že se mohu
absolutně soustředit na slovo. Nemusím se líčit, brát si kostým
– nic z toho mě neruší, ale ani mi nepomůže. Celá plejáda
představ se musí soustředit do práce s hlasem. Navíc rozhlas má
skvělé režiséry, s nimiž je radost pracovat. Dávno se znám s
Ivanem Chrzem, s nímž občas točím poezii. Má vždycky přesnou
představu o výsledku, a když ta má je trochu jiná, podstupujeme
spolu tvůrčí souboj, který mě hrozně baví. Má výborného zvukaře,
ten taky občas utrousí lehkou poznámku, která sedí. Režisérka
Markéta Jahodová mě párkrát obsadila do role, o níž jsem si
myslela, že ji přece nemohu zvládnout, ale ona ze mě v klidu a
pohodě dokázala dostat výkony, o jakých jsem ani netušila, že
jich jsem schopna. A Hanka Kofránková... Občas si vzpomenu na
své první Neumannovy Poděbrady, když jsem soutěžila; už tehdy mi
obrovsky pomohla, dodala mi sebevědomí. V rozhlase je prostě
mistr. A mohla bych pokračovat. |
|
|
|
|
|
Sršíte energií
a činorodostí, o čem promluvíte, to vás zajímá a baví. Máte
nějaké nevyplněné sny – třeba v rádiu?
Vyrůstala jsem s vynikajícím Hajajou pana Brodského, který je na
několik dalších desetiletí nepřekonatelný. Mí dva kluci se
narodili, když mi bylo šestatřicet a pak téměř čtyřicet let,
takže jak to jen šlo, snažila jsem se jim číst, ať jsem došla
domů sebeunavenější. Už jsou velcí, ale četla jsem jim
donedávna. Naplňovalo mě to štěstím a uspokojením, a asi proto
jsem si říkala, že bych vlastně moc chtěla udělat nějaké
rozhlasové pohádky před usnutím nebo Večerníčky. Vím, že řada
kolegů v nich dosáhla naprostého mistrovství, takže by nebylo
snadné obstát. Ale je to touha, která mě ještě nepřešla. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vítězslava Šrámková, publicistka |
>> |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
www.radioservis-as.cz |
|
|
|
|