|
|
Kdykoliv mám možnost potkat se s královnou
českého dabingu, herečkou Valérií Zawadskou,
neváhám, protože jde o dámu obdařenou
neuvěřitelnou živočišnou energií a „človíčkovstvím“. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Bez diváků nejsme nic
Sešli jsme se v jedné pražské kavárně přesně v den, kdy Valérie
měla za sebou první čtenou zkoušku v Divadle Na Jezerce na
legendární představení Charleyova teta. Přišla rozzářená, nabitá
a rozesmátá, pozdravila se s majitelkou restauračního zařízení
paní Kristýnkou, pochválila jí podnik, zapálila si cigaretu a
pak hned vypálila: „Dneska mám strašnou radost. Mám tu čest, že
dělám Charleyovu tetu, Je to nádherná nabídka, krásní a vzácní
kolegové: alternuju s Miluškou Šplechtovou, hlavní roli hraje
Radek Holub, Lubomír Lipský tam má postavu sluhy. Režíruje Jan
Hrušínský, a protože premiéra bude 15. 10., je to hezký dárek na
prázdniny.“ Co se divadla týče, má Valérie Zawadská v poslední
době vůbec štěstí na zajímavé projekty. Ať už jde o představení
Paní plukovníková v již zmíněném Divadle Na Jezerce, kde v
hlavní roli září Jiřina Bohdalová, nebo o velice nekonvenční hru
Splašené nůžky v divadle Kalich. Tato inscenace mě hodně
zaujala, protože jde o téměř novátorský počin, kdy diváci přímo
ovlivňují děj na jevišti, podobně jako kdysi návštěvníci
Kinoautomatu či televizní národ v seriálech o kuchaři Sváťovi
Kuřátkovi či v Kleinových Hříších pro pátera Knoxe. „Je to tvar,
který na českých jevištích opravdu není obvyklý,“ pochvalovala
si Valérie. „Kdy se vám stane, abyste mohli přímo na místě
rozhodovat o tom, kdo je vrahem a kudy se má celé představení
ubírat? Něco takového jsem na jevišti zažila poprvé a jsem vážně
ráda, že jsem toho účastna, i když je to náročné. Míra
improvizace je tam obrovská, soustředění musí být enormní.
Člověk nemůže říct, co mu slina na jazyk přinese, ale musí stále
zůstat v rámci své postavy a role. Dokonce i během přestávky,
kdy divák si jde dát skleničku anebo cigárko, my v podstatě
zůstáváme na jevišti. Pro mě osobně to znamená, že běžím do
maskérny, protože mám mokrou hlavu, aby mi ji vyfoukali,
odskočím si na toaletu a přinesu si na jeviště kafíčko. Stalo se
mi při jednom představení, že jsem měla pozvanou kamarádku Věru
z Pardubic, a ta o přestávce šla kolem jeviště, kde jsem seděla
a pila kafíčko. Oslovila mě a já jí odpověděla to, co by jí
řekla figura, kterou jsem hrála: ,Vy jste mi taky
zavařila.
“Tři neděle trvalo, než Věra zvedla telefon |
|
|
a ptala
se, jestli jsem na ni ještě naštvaná.“ Pravdou je, že
Splašené nůžky baví jak diváky, kteří nadšeně reagují a
zapojují se do hry stejně dychtivě jako malé děti, tak i
samotné herce. „Nůžky mi
přinesly další zkušenost – i v |
|
|
|
|
takhle pozdním
věku – že v divadle je opravdu možné všechno,“ komentovala
představení Valérie Zawadská. „Jde o to, přistoupit na hru, a
když na ni přistoupí i diváci, bez kterých nejsme nic, je to
famózní. A nádherný je i život té hry. Každé představení se
totiž vyvíjí. A záleží nejen na divácích, ale i na nás, jak moc
v rámci mantinelů, které dostaneme od režiséra, přineseme něco
ze sebe.“ |
|
|
|
|
|
Dýchání s postavou
Valérie Zawadská je pro mnoho českých diváků synonymem toho
nejlepšího českého dabingu, jaký si lze představit. Přesto jsem
jí položil otázku, která mě už dlouho trápí: Je pravda, že s
přívalem nekonečných zahraničních telenovel se pověstná
superkvalita české dabingové školy stále horší? „Nesouhlasím,“
odpověděla rozhodně. „Každý si zodpovídáme za svou práci. A
hluboce bych se musela stydět, i kdybych nejhorší seriál
dabovala ,jako když Baťa seká cvičky‘. Pevně věřím, že 99 % mých
kolegů, kteří se dabingem živí, si za svou prací stojí stejně
jako já.“ Pak se zamyslela a pokračovala: „Samozřejmě že práce
je různá. Pro TV Barrandov teď namlouvám telenovelu Sladká
Laura. Moje postava asi sedmdesát dílů umírala na rakovinu, a
teď se vyléčila. To nepotřebuje komentář. Už nepotřebuju tužku,
abych si podtrhávala repliky, protože už tu herečku mám takzvaně
přečtenou. Už vím, že udělá před každou replikou velký nádech,
pak zvedne pravé obočí, což znamená, že bude mluvit rychle, když
je obočí v klidu, mluví velmi rozvláčně. Je to relativně velmi
snadná práce. Na druhé straně mám seriál, který se jmenuje Deník
zasloužilé manželky a vysílají jej na Primě. Moje postava se
jmenuje Reeba, což je rozvedená paní se dvěma dětmi, řeší se tam
nejrůznější rodinné problémy. Jde o klasický americký sitcom se
všemi smíchy a je to hezky dojemné. Tahle práce je naopak
poměrně náročná, protože se dělá osm dílů v kuse, takže sedím
vždycky čtyři až osm hodin ve studiu sama a zpočátku jsem z toho
měla těžkou hlavu. Ale teď už jsem se s ní naučila, jak já říkám
dýchat, a je to lepší.“ Nedalo mi to, abych se zvědavě nezeptal,
se kterou herečkou se Valérii, která má za sebou nepřeberně
dabingových rolí, dýchá nejradostněji. Na kterou se vždycky
těší. „To je velmi těžká otázka,“ zamyslela se. „Kdykoliv mě
někdo obsadí na dabování Sophie Lorenové nebo Claudie
Cardinaleové, srdíčko mi poskočí z nostalgie, protože tyhle
herečky mám dodnes moc ráda. Hrozně ráda bych si ještě někdy
namluvila francouzskou herečku Simone Signoretovou. A kdyby se
stalo, že by někdo objevil další film s Annií Girardotovou,
kterou geniálně namluvila Věra Galatíková, vůbec bych se
nezlobila.“ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sousedský azyl
Co vlastně dělá Valérie v době hereckých prázdnin? „Práce, práce
a zase práce,“ povzdechla si. „Dnes je to třetí den, kdy nám v
pražském panelovém bytě rozkopali elektřinu, předělávají
koupelnu, WC a kuchyň. Mám to štěstí, že můžu přespávat u
sousedky, které poskytnu ten samý azyl, až za tři týdny dojde na
ni. Můžu vám říct, že je to něco příšerného. Právem se říká, že
za týden vám obloží koupelnu, ale tři roky to budete uklízet.
Moje ruce teď připomínají ruce těžce manuálně pracujícího
člověka.“ Připomněl jsem jí, že na práci má přece svého velkého
chlapa… „Samozřejmě,“ příkývla „Ale žádný chlap neumí umýt okna
tak jako já. Chlap dělá velké, náročné, šroubovací a přidělávací
práce. Neumím si představit, že by můj chlap drhnul dlaždičky a
pigloval koupelnu, myl nádobí a vymýval police.“ A když už
Valérie potřebuje nutně relaxovat, odjede na chalupu. „Každý
týden si z chalupy odskočím do Prahy zadabovat a zalít kytky.
Doba, kdy jsme trávili prázdniny v panelákovém bytě v Praze, je
už zaplaťpánbů čtyři roky za námi.“ |
|
|
|
|
|
|
|
|
- Jiří
Renč - |
|
foto Tomáš
Pánek a archiv |
|
|
|
|