|
|
Kdo ji
sledoval v divadle nebo v televizi, možná dospěl ke
stejnému názoru jako já. Valérie Zawadská je člověk,
který vás neodmítne, když na něho v noci zazvoníte s
pláčem, protože potřebujete z různých důvodů pomoct.
Možná bude v jedné ruce držet cigaretu, ale tou druhou
vás určitě obejme. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Valérii Zawadskou jsem
před naším rozhovorem hodinu a půl sledovala při
besedě v jistém klubu seniorů. Přestože bylo vedro, měla nohu v
ortéze a byla unavená, dokázala společnost skvěle bavit a právem
sklidila velký aplaus. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Vy jste
jako malá byla určitě pěkné číslo.
Pár průšvihů jsem udělala. Jednou, když byla moje máma v
lázních na rehabilitaci - mimochodem po bouračce na
motorce, jezdila jako blázen - táta mě a mou sestru
Aničku hlídal. Bylo mi asi šest let. Měly jsme dohromady
jedno kolo, ale často jsem si ho přisvojila já, přestože
mladší, byla jsem silnější, no a jak tak drandím kolem
baráku, sousedovic kluk mi povídá: „Jezdi po silnici! Po
chodníku chodí chodci!“ Sice měl pravdu, ale to mi neměl
říkat – přejela jsem ho. |
|
|
|
|
|
|
|
Jak to dopadlo?
Zlomila jsem mu nohu. Jeho máma si mě vychutnala - vylila na mě z
okna kýbl s pomyjemi. Táta mě tehdy čapnul a hodil do vany - ale
oblečení jsem si musela vyprat sama, abych pochopila, že za všechno
se platí. |
|
|
|
|
|
Táta byl správný
chlap. Co všechno vás naučil?
Ještě je. Loni mu bylo sedmdesát. Díky němu jsem už ve třech letech
řídila kosmickou rychlostí pět kilometrů za hodinu traktor, za námi
vlečňák plný jetele. Taky mě naučil vařit buřtguláš a pirohy. |
|
|
|
|
|
A máma?
Máma tu už bohužel není. Oba moji rodiče celý život pracovali v
zemědělství, máma dojila krávy, táta je pásl. Pocházeli ze
Slovenska. Často jsme se stěhovali, naši žili od výplaty k výplatě,
naučili mě, že peníze mají svou cenu. Svoje dětství jsem nejvíc
prožila v Loučné nad Desnou v Jeseníkách, kousek od Pradědu. Jsem
taková děvčica z hor. |
|
|
|
|
|
Trestali vás rodiče
za zlobení?
Na jeden výprask si vzpomínám. Byly mi asi čtyři roky a naši koupili
nový uhlák a lopatku. Lopatka se mi hrozně líbila, tajně jsem si ji
půjčila a kolem bytovky jsem sbírala slepičince a mrskala je na zeď. |
|
|
|
|
|
|
Vaši si s vámi asi užili!
Hrozně ráda jsem si hrála na indiány, ale ne na Rybanu nebo na
Nšoči, já jsem byla Sam Hawkins - ten je nejlepší! Vinnetua
zahraje každý blbec. V Jeseníkách pramení divoká řeka Desná,
kousek od ní jsme bydleli. Lezla jsem po šutrech a schovávala
se, pod mostem jsme s kamarádkou ve třetí třídě kouřily. Anebo
jsme se ségrou přeskakovali
maminčinu singrovku! V pyžamech jsme skákaly s deštníkem ze
skříně jako parašutisti. a když na Aničku ta singrovka spadla,
nadzvedla jsem ji a sestru zachránila - svaly mám od dětství.
Ale když jsem |
|
|
|
propadla dřevěným
stropem králíkárny a chodidlem mi prolétl hřebík stovka. tak mě táta
nesl k doktorovi v náruči - to byl krásný pocit! Anebo když se mi
nepodařilo přejet na kole potok a třískla jsem se do hlavy o kámen -
zbyla mi tahle jizva - to mě pak nesla máma. |
|
|
|
|
|
A co kluci? Taky vás
nosili v náruči?
Kluci mě v náruči nenosili nikdy, byla jsem na ně vždycky moc těžká.
Nenechala jsem se nosit. Do osmnácti let jsem mívala 76 kg! |
|
|
|
|
|
Jaká jste byla v
pubertě?
Byla jsem sólistka, měla jsem komplex z toho, že jsem tlustá, ale
nedávala jsem ho najevo. Dokonce mě kvůli tloušťce nepřijali na JAMU
do Brna! Rok jsem byla v angažmá v Šumperku, kde jsem se zamilovala
a totální změnou životního rytmu jsem zhubla během deseti měsíců
sedmnáct kilo. Zkoušky jsem zkusila znovu, ale už ne do Brna, ale
rovnou do Prahy na DAMU. A vyšlo to. |
|
|
|
|
|
Proč jste si
zamilovala divadlo?
Začala jsem zpívat a tančit v dětském tanečním kroužku - byla jsem
takový ten „bača tlusty žere chrusty a polyka špendliky aby byl dost
veliky“. Ségra byla hubená tyčinka, která tancovala, ale u mě paní
učitelka rozhodla, že budu uvádět, anebo jsem recitovala jako
sólistka. To mě bavilo. Na gymnáziu jsem založila herecký soubor.
Kvůli divadlu jsem dokonce chodila i za školu - chodila jsem tajně
sledovat dopolední představení. |
|
|
|
|
|
Čím vás divadlo tak
očarovalo?
Být viděna, oslavována, dokázat někoho rozesmát, rozbrečet. Miluji
knihu Františka Kožíka „Blázny živí bůh“ o jisté herecké kočovné
společnosti, kde se říká: Divadlo, jaký my mu to dáváme zvláštní
smysl? Osvobozuje lidskou duši. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jak jste se dostala k
dabingu?
V prvním ročníku na DAMU nás učila Jana Andresíková. Stala se mou
největší kamarádkou a oporou, upnula jsem se na ni i proto, že je
taky z Moravy. Byla hrozně fajn a přitáhla celý náš ročník na Kavčí
hory k Olze Walló. Nejdřív jsme byli křoví, ty davy lidu, kdy
halekáte co chcete, říká se tomu „rebarbora“. Někdy jsme si dělali
legraci, jestli zvukař zachytí naše sprostá slova. Postupem si nás
režisérka vytipovala a vychovala - za to jsem hrozně vděčná, bylo to
osudové setkání. |
|
|
|
|
|
Po kom máte takovou
zajímavou barvu hlasu?
Nevím, v rodině ji nikdo nemá. Možná babička Katarina na východním
Slovensku. Můj táta je východniar, strašně ráda jsem s ním zpívala,
když jsem mu nosila na pastvu svačinu. Táta hrál na foukací
harmoniku ty halekačky, to člověka tak osvobodí, když se může na tom
kopci vyřvat! Bylo to nádherný. Možná jsem si ten hlas vykřičela.
Ale často říkám, že se opičím po Věře Galatíkové, kterou mám hrozně
ráda. |
|
|
|
|
|
Nezdá se vám, že
český dabing už není to, co dřív?
Neviděla bych to tak tragicky. Nechci se za svou práci stydět.
Přiznám ale, že dnes je ta práce rychlejší na úkor kvality výrazu,
ne přesnosti synchronu. Když dabujete rok dvě stě padesát dílů
venezuelské nebo mexické telenovely a figury jsou tam tak přímočaře
a hloupě předváděné, tak s tím neuděláte nic. Tehdy vzniká ten mylný
dojem, že se dabing zhoršil. Čas jsou peníze, to platí v každé
profesi. |
|
|
|
|
|
Jak vypadaly vaše
začátky v dabingu?
Když jsem poprvé dabovala jednu větší roli, stál vedle mě král
českého dabingu Miroslav Moravec. Chytil mě za ruku a řekl: Neboj se
a dýchej s ní, to je základ, jinak jsi ztracená. To byla ta krásná
škola režisérky Olgy Walló. Dostávali jsme filmy domů, abychom se
mohli připravit. |
|
|
|
|
|
Na kterou vaši
dabovanou postavu nejradši vzpomínáte?
Tak určitě na Claudii Cardinalovou v Tenkrát na západě, ale slávu mi
přinesla Alexis v Dynastii. Ale jak se říká „Všechna sláva, polní
tráva. . .“ |
|
|
|
|
|
Kdo je dnes v dabingu
nejlepší?
Nejlepší je každý, kdo odvede takovou práci, že divák při sledování
nepozná, že herec je Francouz, Ital anebo třeba nějaká venezuelská
hvězda. Už podruhé jsem členem poroty v soutěži Cena Františka
Filipovského v Přelouči a rozhodování o vítězi je velmi těžké. |
|
|
|
|
|
|
Co je vám
bližší - dabing, televize nebo divadlo?
U mě je na prvním místě divadlo! Potřebuji živý kontakt
s publikem. Když jsem v devadesátém čtvrtém odešla na
volnou nohu a živila jsem se jenom dabingem, tak mi
hrozně chybělo. V divadle je odezva okamžitá, hned v té
jedné vteřině zjistíte, jestli hrajete dobře nebo ne.
Při každém představení stojíte znovu na startovní čáře a
musíte běžet znovu - možná to je na tom povolání krásné.
Jinak je to příšerné povolání - každý večer se
převlíknout a předvádět se. Ale když pak před vámi stojí
celá ta plejáda slavných herců, Hrušínský, Rösner, Kemr
– někdo to v sobě má a někdo ne. |
|
|
|
|
|
Máte trému?
Čím jsem starší, tím ji mám větší. Na prvních aranžovacích zkouškách
mám vždycky strach, že představení nezvládnu. |
|
|
|
|
|
Stíháte rodinu? Máte
doma dva malé kluky.
Snažím se. Mám ale doma perfektního chlapa, který mi pomáhá. Je to
autorita. |
|
|
|
|
|
Byla to láska na
první pohled?
Klidně to napište - byla. Osudové setkání. |
|
|
|
|
|
Můžete mi ho popsat?
Vysoký, nádherné modré oči. Divadelní technik. Po práci neseděl u
piva, ale v šatně hrál na kytaru. V zimě chodil v pánských
pantoflích bez ponožek - džíny byly kratší než bylo vhodné -
vypadalo to komicky a fascinovalo mě, že si z toho nic nedělal. |
|
|
|
|
|
Nechybí vám doma
holčička?
V žádném případě! Dovedete si mě představit? Jsem pořád v poklusu,
skoro nestíhám žít, jak bych mohla lítat po krámech a shánět zelené
botičky k zeleným
šatičkám? Nakupování mě nebaví - když kluci vyrostou z tenisek, tak
jim provázkem změřím nohy a pak to někde koupím. |
|
|
|
|
|
Vy jste se nikdy
nechovala jako holčička?
Nikdy jsem se nečančala, tahala jsem tátovy flanelové košile -
logicky, abych skryla ty špeky. Dlouhé vlasy jsem měla sice do
maturity, kdy mě ale kamarádka přesvědčila, že: dlouhé vlasy krátký
rozum a ostříhaly jsme se. Fascinovalo mě ale, když mi máma dovolila
malovat si linky na očích - od té doby jsem chodila zmalovaná! U
maturity jsem ani nemohla odpovídat, protože mi tekly modré slzy až
na límeček - možná i proto mě přitáhlo divadlo, že se můžu
zmalovat.. |
|
|
|
|
|
Vypadáte šťastně a
spokojeně. Je to pravda?
To víte, že to není úplná pravda, každý je jednou dole a jednou
nahoře. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- Petra BRAUNOVÁ -
externí redaktorka a autorka několika dětských knih z
nakladatelství Albatros
www.petrabraunova.cz |
|
|
|
|