|
|
Ráno jako každé jiné. Snad jen s tím nepatrným
rozdílem, že se tentokráte probouzím s pevným rozhodnutím, že
dnes přijdu do redakce každopádně dříve než včera, předevčírem
… už vidím svého „šéfa“, jak mě nechápavě považuje za přízrak.
Radostně vyskakuji z kanape, v koupelně si zpívám, malý make-up
nechám do tramvaje. Ještě vyvenčím svoji roztomilou tříletou
jezevčici Daisy a hurá do pracovního procesu! Jak snadné!
Snadné? Znáte to přísloví: “Člověk míní, …“? Přichází často
právě v těch chvílích, kdy si myslíme, ba co víc, jsme
přesvědčeni, že máme všechno pod kontrolou a nic nás nemůže
zaskočit.
Ale může!!! A úplně k tomu stačí jedna malá střapatá zrzavá
mrcha, o které jste ještě před pár minutami byli schopni
tvrdit, že je dlouhosrstá zlatá.
Radost z brzkého příchodu do práce se
|
totálně rozplývá v
ranním slunečnu a ve mně naopak strmě vzrůstá beznaděj, vztek
a jistota, že ji tentokrát „nabeton“ zabiju, jen co ji,
bestii, najdu. Jenomže když pak konečně uvidím ty její
prosebné provinilé oči, polknu hořkou slinu, zaláteřím –
beztak s láskou, že ji někde něco většího bohudíky nesežralo –
a už jenom nervózně přešlapuji ve výtahu cestou do osmého
patra.
Když pak před domem v poklusu na „desítku“ hledám v kabelce
mobil, abych v redakci omluvila příchod pozdější než včera,
předevčírem … zmocňuje se mě pomalu a jistě stav podobný
mdlobě. Výtah si to pomaloučku míří do jedenáctého a mě před
vlastní hrubostí zachrání jen tichý „otčenáš“. Vytrhnu telefon
ze šňůry ve zdi a už ani nepomýšlím na hovor. Do tramvaje
nedosedám, upadám. Vyčerpaná a skleslá. Ani mě dnes nezajímá,
kdo cestou nastoupí.
Jenomže – pak najednou zčistajasna zavadí můj nepřítomný zrak
o ženu v bílých pláťácích, oranžových sandálcích a tričku, s
černými slunečními brýlemi na očích. Cosi neznámého uvnitř mě
donutí zkoumat její profil. Páni!!! Určitě se nemýlím. Ano, je
to ona! Filmová a divadelní herečka, kouzelná paní
Valérie Zawadská.
Když o pár vteřin později pečlivě ukládám její vizitku s
příslibem setkání, věřte mi nebo ne, v duchu celým svým srdcem
láskyplně hladím tu svoji dlouhosrstou zlatou, milovanou Daisy.
|
|
|
|
|
|
|
|
• Paní Valérie, když jsme se spolu domlouvaly na
dnešním setkání, zmínila jste, že právě předešlou hodinu točíte
Křížový výslech a mně přišlo úsměvné, že dnes tím pádem půjdete z
výslechu do výslechu, což je od vás velmi vstřícné. Pro mě to ale
rovněž znamená, že jste neobyčejně vitální žena, nemýlím-li se!?
Tu energii mám určitě dánu do vínku. Jsem totiž „po mamičke
Slovenko-Maďarko-cikánka, po oteckovi Slovenko-Polko-Ukrajinka“.
Národnost slovenská. Po rozdělení v roce 1993 jsem se musela nechat
„vypísať zo zväzku Slovenskej republiky“. Státní příslušnost mám
českou. Moji rodiče se vlastně stěhovali ze Slovenska přes jižní na
severní Moravu, kde se usadili. Takže ta vitalita tam musí být, že
ano? |
|
|
|
|
|
|
|
|
• Ve vaší
přítomnosti je dost těžké klást originální otázky, protože se
vás spousta fanoušků i novinářů zcela jistě na to již dávno
přede mnou ptala. Nicméně to zkusím třeba takto: Kupříkladu
Hana Ulrichová – u ní se vzhledem k fyziognomii hrudníku tak
nějak dá předpokládat její neobyčejný hlasový fond. Ale vy
jste žena na první pohled spíše drobná a křehká – kde se u vás
vzal ten hluboce sametový, až magický hlas? A vůbec, kdy jste
si přítomnost tohoto božího daru uvědomila poprvé a začala s
tím vědomě zacházet?
To jsem si neuvědomila nikdy. Ale je pravda, že na Divadelní
akademii v Praze jsem měla štěstí, že jsem měla rodačku z
Kroměříže, paní profesorku Janu Andresíkovou na umělecký
přednes. Takže nejenom že jsem se věnovala poezii už od první
třídy základní školy, ale paní profesorka nás dovedla i do
dabingu na |
|
Kavčí hory a
tam zase existují další lidé, kteří si všímají a vybírají. Tak
se stalo, a měli jsme to štěstí, že Jana, která hodně
pracovala u Olgy Walló, celý náš ročník vytáhla do dabingu.
Tam to začalo fungovat. Dodneška tvrdím, že jenom díky štěstí,
protože kdybych nebyla ve správný čas na správném místě a
nepotkala ty správné lidi, tak jsem se dabingu samozřejmě
vůbec nemusela věnovat a bůhví, kde bych byla. Ale tím, že si
mě Olga vytáhla, dávala mi příležitosti a vedla mě za ručičku
od začátku až k velkým rolím, k Shakespearovi, tak právně tam
se to projevilo. A je to nesmírně těžké.
|
|
|
|
|
|
|
|
• K tématu
dabingu se ještě vrátíme, ale mě by teď zajímalo něco jiného. Vás já
pamatuji vždycky jako ženu s vlasy krátce střiženými tzv. „na kluka“
a přitom ztvárňujete řadu ryze ženských rolí s bohatými parukami
apod. Jaká je tedy vaše vnitřní poloha – jsou vám bližší lodičky či
tenisky?
Rozhodně lodičky, ale s krátkým účesem. Jsem celý život zvyklá
chodit na podpadcích. Pravda, naší klenbě to poněkud škodí, ale
ženská se jinak nese, jinak se chová – zkrátka je to ženská! I když,
vyrůstala jsem opravdu jako kluk, v Jeseníkách, za tátou jsem běhala
po horách, když jsem mu nosila svačiny – naši oba pracovali v
zemědělství – takže jsem vlastně pořád běhala venku. Všechny holky
si hrály na Rybany a Nšo-či a já jsem nikdy nebyla Winnettou ani Old
Staterhand, ale Sam Hokins – figurka něčím jiná, zvláštní. Spíše
jsem si tedy hrávala jako kluk než jako holka. |
|
|
|
|
|
|
|
|
• To vás nelákaly
ani panenky?
Panenky? Ale ano, dostaly jsme se sestrou panenku, mrkací chodičku,
co plakala, když se ohnula. Mně byly čtyři a sestře pět a něco. Bylo
to v den mých narozenin a jmenuje se Zita, protože má v ten den
svátek. Dodneška ji mám na chalupě. Pravda, už má vytrhané řasy,
vlasy, chuděrka. Prokristapána, vždyť ono už jí letos bude čtyřicet
pět let! No to je nádherné! Tak to je jediná panenka, kterou si
hodně silně uvědomuji, jinak jsem si hrávala spíš s klacíkama a
skákala v řece Desné po šutrech. Měla jsem velkou deku a lítala jsem
po kopcích |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
• Řekla bych,
že tento jakoby klučičí povahový rys je pak výhodou v takové
profesi, jakou je právě herectví, že se tolik nestydí, víc se
odváže, nemá větších zábran, je takový „otřískaný“ – dá se to
tak říct?
Dá. Za nějakou svoji pózu se člověk schová a navenek pak
působí jako veliký suverén, který má energie na rozdávání.
Přitom má každý človíček, myslím si, tu svoji třináctou
komnatu, kam se občas schová, schoulí. Koneckonců každá ženská
má mít nějaké tajemství!
• Je nám známo rčení, že umění
člověka obohacuje a dělá ho lepším. Před časem jsem ale
slyšela tuto myšlenku: Umění je také plné emocí a pokud tyto
emoce |
dobrý herec
prožije naplno, ztotožní se s nimi a ony pak mohou mít neblahý
vliv na jeho osobní zdravotní stav. A tady už ono rčení z
tohoto úhlu pohledu poněkud pokulhává. Co si o tom myslíte vy?
Jak je to tedy s tou pozitivní silou v umění?
|
|
|
Pozitivní síla umění pro mě,
to je krása. Mě nabíjí, doufám že i diváky a posluchače, a to,
že jsme unavení a „vycucaní“, je daň tomuto povolání, které je
nesmírně krásné. Člověk může být na dvě hodiny někým úplně
jiným a tu pozitivní energii my z jeviště bezesporu předáváme
do hlediště, ale zase ji odčerpáme od diváků zpátky. Já si o
tom ale takto strašně nerada povídám, protože jsou to věci na
hraně, a každý člověk má svoje vlastní cítění a vnímání, svůj
vlastní pohled. Velice těžko se to dá – a já to velmi nerada
dělám – dávat do nějakých obecných rovin. Pojďme si raději
povídat, jaké nosím ráda vysoké podpadky! Anebo o tom, co mě
dnes odpoledne ještě čeká: Mám besedu s vozíčkáři u nás v
Řepích a moc se na to těším, protože od nich já načerpám
šílené množství energie.
Vzpomínám, když mi bylo dvacet – to už je bezmála třicet let –
jsem se poprvé v životě, ještě za dob „hlubokého jindy“,
setkala na zámku ve Velkých Losinách poprvé naživo s
postiženými lidmi. Do smrti nezapomenu, jak jsem tančila s
vozíčkářem a vnímala, že to jsou lidé jako my, že je netřeba
někam schovávat, a načerpala jsem obrovské množství energie,
aniž bych to věděla. Mnohdy není potřeba těm postiženým lidem
dodávat energii od nás „zdravých“ (bůh ví, co v nás vlastně
dříme), ale brát ji právě od nich. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
• Původně jsem
myslela, že z vás vymámím váš oblíbený druh relaxace, ale teď vidím,
že vy vlastně relaxujete prací. Je to tak?
Mám jediný oblíbený druh relaxace a to je spánek. Od té doby, co se
mi narodily děti, je to moje nejoblíbenější činnost, kterou dělám. A
pak také po deseti letech, kdy jsem neměla energii vzít knížku do
ruky, konečně čtu. Znáte to: Nejdřív děti, potom my. I když je
pravda, že jsem s dětmi přečetla například pět dílů Harryho Pottera
před spaním, což bych jinak neudělala. Takže spánek a knížky – to
mohu říct zodpovědně – mám nejradši.
• Ano, moc dobře to sama znám. Přesto: Cítíte se lépe na jevišti
nebo doma?
To je hodně podpásová otázka, teda!!! Někdy se cítím líp tam a někdy
líp tam, protože není vždycky všude všechno růžové, že jo? Řeknu to
na příkladu: Když mám dvacet zájezdů s divadlem po celých Čechách a
po Moravě za měsíc, někdy je mi na tom jevišti už opravdu těžko.
Nicméně my jsme jako závodní koně – poslední zvonění, vstoupíme tam
a dvě hodiny člověk ví o světě úplně jiném. Pak ta cesta zpátky, to
únavné, kdy vím, že musím ráno v šest vstát, abych mohla vypravit
kluky do školy – už se těším, až se o sebe budou schopni postarat
sami, ale stejně jako poctivá máma nad tím budu bdít. Takže pak se
zase těším hrozně domů, a když muž odjede jako teď s dětmi na
chalupu o dva dny dříve než já, postavím se k žehličce – o mně je
známo, že hrozně ráda žehlím – pustím si Hegerku, Nohavicu nebo
Edith Piaf a budu o samotě piglovat a užiju si toho klidu. A také si
stihnu uklidit skříně, už to vidím, že skončím někdy o půlnoci, zase
se vyspím těch svých pět šest hodin, a tak to jde pořád dokola.
• Když už jsme opět zpátky u práce – doteď jsme tedy měly
divadlo. A co film? Raději hrajete nebo dabujete?
Já mám dabing hrozně ráda a příležitostí před filmovou kamerou je
tak málo, že se v současné době spíše přikloním k tomu, že velmi
ráda stojím před filmovou kamerou. Bohužel teď z jednoho filmu kvůli
financím sešlo, ale byla jsem zároveň shodou okolností na konkurzu
na nějakou inscenaci pro televizi Nova. Půl hodiny jsem dělala
kamerové zkoušky, mělo by se začít točit začátkem srpna. Jenom si
přeju, aby to vyšlo.
• Také vám to ze srdce přeji. Říkala jsem, že se ještě vrátíme k
dabingu. Před pár dny jsem slyšela názor, že by se měl dabing úplně
zrušit. Když prý dá tvůrce do svého filmu všechnu svoji invenci
včetně zvukových kulis, žádný dabing nikdy nezachytí autentičnost
původního díla, ba co víc, může je pak spíše o jisté atributy
ochudit. Je to tak vážné?
S tím bych nesouhlasila. Absolutně ne. Nejenom že je to práce,
kterou mám nesmírně ráda, ale především proto, že si myslím, když
jenom uvedu příklad: František Filipovský a Louis de Funes. Mnozí –
protože náš dabing byl a je znovu, troufám si tvrdit, na světové
úrovni – tvrdí, že František Filipovský byl lepší než originál. V
tom výrazu. Že tomu filmu, jeho nesmírné popularitě, vlastně pomohl.
Nebo Věra Galatíková a Annie Girardottová, Zlata Adamovská a Meryl
Streepová. A musíme uvažovat i v těch souvislostech – aspoň já to
tak vnímám – kdo z nás za „hlubokého jindy“ uměl italsky, německy,
anglicky, perfektně rusky, natož čínsky, abychom všem dobrým filmům
porozuměli v originále? Myslím si, že dnes už je technika na takové
úrovni, že není problém shlédnout film bez dabingu. Ovšem některé
věci jsou tak kvalitně nadabovány českým dabingem, že by byla až
škoda mít možnost je slyšet jenom v originále.
• Vraťme se, když dovolíte, k volnějšímu tématu. Když jsem vás
viděla poprvé, měla jste na sobě krásně oranžové tričko – barva,
kterou miluji. Vidíte, schválně jsem si je dnes vzala také.
Krásně rozzáří obličej! |
|
|
|
|
|
|
|
|
• Jenomže
nedávno mě nemile překvapila moje kamarádka s tvrzením, že
právě oranžová v řeči barev sděluje, že se nám buďto nechce
moc pracovat či se nám pracovní příležitosti vyhýbají. Takže
dodnes ležely šátek s kabelkou v koutě skříně, nahrazeny ostře
červenou.
Miluji citáty. A jeden vám musím říct, i když je mírně
vulgární. Řekla mi ho nedávno moje
daňová poradkyně Jana Sovová,
výborná ženská: „Valinko, kdo cizím |
|
mozkem myslí, do vlastního si
má nasrat.“ Prosila bych přesnou citaci, pokud to tam necháte,
protože je to pravda! |
|
|
|
|
• Souhlasím s paní Janou i s
vámi. Nicméně směřovala jsem k tomu, jestli vy sama si vědomě
vybíráte určité barvy.
Ne, ne. Léta jsem milovala černou barvu a nosím dodneška
stříbrné šperky, na zlato si nepotrpím – když už je tedy
nosím! Poslední dobou, jak mám ty děti, člověk na to nemá
příliš čas. Pomaličku jsem sice začala šatník obměňovat a
přidávat i používat nějaké ty barvy, ale je to vždycky o
pocitu ráno, o náladě. Přesto mám dodneška černou nejradši.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
• Rozčílilo vás něco
v poslední době, v posledních dnech?
Nebudu se vůbec pouštět do politiky. Spíš je mi smutno z Paroubků.
To je jediná poznámka.
• Co vás naopak nejčastěji naplňuje radostí?
Mě vždycky naplní moje děti! Můj muž. Samozřejmě že mě štvou a
neposlouchají a blablablabla …, ale vždyť to je ten náš smysl
života!
• Jaký význam má pro vás přátelství?
Veliký. Obrovský.
• V těchto souvislostech je zcela zbytečné se ptát, jaký význam
má pro vás rodina. Ale vzpomínám na „vaši Alexis“, ženu, která celým
rodinným klanem přímo destruktivně hýbala v přesvědčení, že koná
dobro. Jak jste si roli v této poloze užila?
I takoví lidé jsou. Já jsem si to užívala nádherně. Dokonce jsem
měla deset dní po porodu prvního syna – já jsem rodila pozdě, až v
šestatřiceti a půl – a muž mi přivezl ještě tehdy na Novu do
Vladislavky desetidenního Honzíčka, abych ho nakojila mezi dabováním
jednoho a druhého dílu. To se stalo jedinkrát a je pravda, i když
jsem pak po třech a půl letech porodila Románka, že jsem asi osm dní
po porodu už byla opět někde v dabingu, protože holt seriál běží a
musí se to udělat. Měla jsem štístko, že ten můj chlap byl ochotný
zůstat na mateřské a o děti se perfektně staral.
• No to je opravdu skvělé. A jaká profese to vašemu muži
umožnila, aby zůstal s dětmi doma?
Muž je muzikant … |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
• Teď jste mě
vyděsila! Já ho znám?
Vůbec ne!!! Já když řeknu rocker, on mě doma opravuje a vůbec,
říká: „Nepovídej o mně, o tobě se povídá. Nazdar!“ Tak mu
slíbím, že nebudu. Hraje na kytaru, skládá písničky a
zaplaťpánbůh kluci oba hrají na kytaru, chodí do ZUŠky a teď
se rozhodli rozšířit svůj hudební park o bicí, tak uvidíme,
třeba začnu zpívat. Ale to by mi musel napsat šansony.
• Zpíváte ráda?
Ráda zpívám, ale vždycky mám veliký stres, když se v dabingu
vyskytne zpěv. Lidovky, které znám od dětství, zaintonuji
správně, ale v okamžiku nové písničky je vždycky problém – a
je to jenom z vnitřní nejistoty. |
|
|
|
|
• Domácí
mazlíčky zvířecí máte?
Ne. Mladší syn je astmatik. Sice každý rok škemrají, ale toto
štěstí jim dopřát nemohu. Tím, že jsme si pořídili chalupu
máme aspoň spoustu sousedů, kteří je mají, takže k nám chodí
pejskové a kočičky, mají tam dokonce i svoje misky s
dobrotami. Ono je to tak: Já jsem z dědiny. A u nás nikdy
žádné zvíře do baráku nesmělo. Logicky – kdo by to uklízel,
že? Rodiče oba utahaní z těžké dřiny v zemědělství – máma celý
život dojila krávy. Navíc jak slyším dnes to vytí domácích
mazlíčků v paneláku, když zůstanou doma sami, je mi z toho
děsně smutno. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
• A co kytičky?
U nás jsou kytky doménou mého chlapa. Ne že bych je neuměla zalít
nebo se o ně jinak postarat, ale maximálně o prázdninách, kdy je
vezmu do koupelny, osprchuju a zbavím je aspoň jednou za rok prachu.
Zatímco můj muž – vždycky všude hodně kytek, těch bláznů, plazivek.
Když už dvakrát obrostly, obtočily celý byt, jakkoliv to bylo
nádherné, už se to nedalo zvládnout. Takže jsme je značně omezili,
ale i tak jich tam ještě spousta zbyla. Největší a nejkrásnější byl
fikus benjamínek, který jsem zanesla do školy, kam kluci chodí, když
už nás přerostl.
• Měla jsem na mysli také řezané květy.
Miluju. Miluju, miluju, miluju. Samozřejmě je dostávám k premiérám,
ale pochopitelně také ke svátkům a tak ... rudé růže. Tuhle mě
překvapili kluci, když šli s tatínkem koupit kytičku paní učitelce
jak do základky, tak do hudebky. Najednou se malý odpojí a říká:“Na,
mami, tu máš!“ a podává mi růži jen tak. No, asi proto to, že jsem
to s nimi celý rok vydržela!
• Ještě bych se ráda zeptala, kromě relaxačního spánku, máte
nějaké ryze ženské záliby? Šití, pletení … ?
Když jsem byla malá, bydleli jsme v Loučné nad Desnou, měli jsme
sousedku s nádherně českým jménem: Anastázie Pravdová. Krásná
babička, drobná, věchýtek. V zimě, kdy už se stmívá velmi brzo a
máma chodila na odpolední do kravína, jsme se se ségrou sbalily,
přeběhly zahradu sto padesát metrů k babičce Anastázii, a tam jsem
se naučila plést a háčkovat. Asi protiklad k těm ryze chlapeckým
zálibám. Ovšem na nějaké velké tvoření vůbec nezbýval čas. Ale
pořídila jsem si – ještě když jsem byla čtyři sezóny v západočeském
divadle v Chebu, někdy v roce 1983/4 – šicí stroj. A protože jsme v
divadle měli málo peněz, tak jsme si s kamarádkou, vynikající
kolegyní, přítelkyní Danou Fialkovou kupovaly levné látky a já jsem
přes noc šila modely. Pravda, vydržely nám třeba jenom sezónu, ale
byly jsme „in“! Tehdy jsem myslím i trochu pletla. No a třeba
takovou tu další ryze ženskou zálibu – nakupování – vyloženě nemám
ráda. Neříkám, že občas nejdu klukům nakoupit, to je nutnost,
protože rostou před očima, ale jinak mě nebaví nakupovat a prohlížet
věci v krámech. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
• Říkala jste,
že máte ráda lodičky. Já vás vidím podruhé v kalhotách. Jak se
s vámi snáší sukýnky a šaty?
Snáší, ale velmi mizivě. Raději mám kalhoty. Lodičky a
kalhoty. V divadle ano, to mi vždycky kluci říkají: “Proboha,
proč ty to nenosíš i v civilu, máš krásný nohy … na ten věk“ ,
neodpustí si rýpnout. Jenomže když vím, že vypadnu
|
ráno o půl
osmé z domu a vrátím se až někdy po představení v jedenáct,
ono je to praktičtější v kalhotách. |
|
|
|
|
|
|
|
• Ano, to chápu.
Když už se zmiňujete o představení, kde vás můžeme v těchto dnech
vidět?
Všechno je na webovkách, které můj muž zpracovává a vede opravdu
velmi pečlivě a myslím si, že dobře.
V divadle Palace, Václavské náměstí 43, je to představení s dlouhým
názvem „Eskymák z Amsterodamu aneb žádné zprávy od táty“, komedie.
Hraju tam ještě ve dvou dalších: Niel Simone „Druhá kapitola“ – v
krásné společnosti Martiny Hudečkové, Davida Prachaře a Davida
Matáska, a s Vojtou Kotkem, Janou Strykovou nebo Klárou Jandovou a
Ríšou Trstˇanem v Gershově hře „Motýli“. V divadle Metro hru Gustava
Skály Zkrocení, aneb Shakespeare to psal pro mladší a v divadle Na
Jezerce hraju nádhernou komedii „Nadílka“ – v blonďaté paruce
alkoholickou baletku. No a pak také hodně jezdíme ven.
• Máte vůbec čas si přečíst nějaký časopis či noviny?
Mám. Čtu v tramvaji a autobuse, pokud se neučím texty, protože
normálně jezdím „sockou“. Jsem čtenářka Blesku – jak s oblibou
říkám:“Koupím si objektivní Blesk“ – a čas od času Šťastného Jima,
Story. Když dám rozhovor do Překvapení nebo jiných časopisů, dostanu
je a prohlédnu nejenom kvůli svým rozhovorům, ale třeba mě zaujme
nějaká titulka. Vychází spousta „dévédéček“ v Květech a podobně, to
zase kupuje muž. Takže jsem aspoň trochu v obraze.
• To je dobře. A co byste vy sama chtěla světu říct, pokud byste
měla jistotu, že vám naslouchá?
Já si vždycky vzpomenu na Janu Andresíkovou, která mě učila na DAMU,
měla dvě velice těžké operace páteře a já jsem za ní chodila do
špitálu. Jednou mi při takovém povídání řekla: „Valinko, víš, musíme
si uvědomit, že jsme tady všichni jenom na návštěvě, že jsme tady
všichni jenom na chvilku. A na návštěvě se člověk chová jak? Slušně.
Takže, lidi, chovejte se slušně.“ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Když už jsem
si myslela, že jsme si všechno podstatné řekly, při poslední
cigaretě těsně před odchodem paní Valérie na malinkou chvilku
nečekaně vplula do vzpomínky:
Před mnoha lety jsem dostala od svojí kamarádky knihu
Františka Kožíka BLÁZNY ŽIVÍ BŮH. Je to výjimečná knížka s
velmi silným příběhem. Na jevišti v ní dojde k tragické
události. Omylem je zastřelen jeden z herců. V okamžiku
umírání se ptá: „Divadlo, jaký ti dáváme zvláštní smysl?“ a
odpovědí je mu: „Osvobodit lidskou duši.“ Myslím, že v tom
tkví skutečná podstata umění.
Ale to není celé. Pak jsem se bláznivě
|
|
zamilovala do
jednoho kluka. Tehdy jsem mu půjčila tuším deset svých
nejoblíbenějších knížek. zamilovala do jednoho kluka. Tehdy
jsem mu půjčila tuším deset svých nejoblíbenějších knížek. On
pak odjel asi na dva roky na práci do Německa a ty knížky už
jsem nikdy neviděla. Speciálně tuto, kterou jsem milovala. Já
mu ji půjčila, protože jsem si myslela, že jsme zamilovaní,
budeme na stejné vlně. Blbá! Po asi deseti letech, to už jsem
byla v Praze, začala jsem tak trošičku padat do povědomí, být
známá – to je všechno tak pochybné, „všecka sláva – polní
tráva“ – jsem si v nějakém rozhovoru postěžovala, že této
knížky je mi opravdu hodně líto. A představte si! Jeden asi
pětasedmdesátiletý pán mi po přečtení rozhovoru poslal balíček
a tu knížku v něm. V životě už ji nedám z ruky! K dnešku je to
zase asi patnáct let, ale ta obrovská energie, kterou jsem
tehdy cítila, tady ještě pořád je. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|