Jste doma v
divadle, rozhlasu, filmu, dabingovém studiu, na různých scénách jako
recitátorka. Existuje ve vaší oblasti pojem odpovídající
multiinstrumentalistům v hudbě?
"Takový pojem tedy neznám. Pod čarou připomínám, že jsem zabrousila
i do zpěvu, i když jen ve dvou inscenacích a na divadle."
Máte nějakou
speciální hlasovou přípravu před vystoupením?
"Nemám. Jedinou hlasovou přípravu mám, pokud zrovna nejsem v
Lanškrouně či jinde, když čtu klukům nahlas před spaním pohádky. Teď
už jsme se přehoupli od Harryho Pottera k Pánovi prstenů. Děti mě
nutí, abych správně artikulovala, a když třeba spojím hlásky
dohromady, hned mě na to upozorňují."
Jaké místo má
ve vějíři vašich činností recitace?
"Velice významné. I když právě s tímto pořadem jezdíme sporadicky,
protože Lydie má hodně svých krásných závazků a já taky. A taky
protože v současné době hraji ve čtyřech pražských inscenacích, se
všemi jezdím na zájezdy po celé České republice. Když už se k poezii
dostanu, je to pro mě velký svátek. Přitom přes poezii jsem se
dostala na jeviště."
Jak k tomu
došlo?
"Vždycky jsem chtěla být vidět. Každé dítě chce v něčem vyniknout a
mně se ve druhé třídě povedlo uvést jedno představení, v němž
tančila moje starší sestra. A zalíbilo se mi, že mě lidé poslouchají
a říkám něco, co potřebují vědět, přestože jsem byla tlustá, i když
okatá a hezká holčička. Později jsem se zúčastňovala různých
recitačních soutěží a nezapomenu na jeden zážitek z okresní
recitační soutěže v Šumperku, kde jsem recitovala básničku o
lidických matkách i dětech a porota mně řekla, že o jejich utrpení
nemohu nic vědět. To mně tehdy hrozně vnitřně zranilo a o to více
jsem si pro další soutěže vybírala texty, které byly spíše pro
starší recitátory."
A přivedlo
vás to k velkým úspěchům...
"Ano, Wolkerův Prostějov jsem vyhrála poprvé v patnácti letech, když
jsem vypadala se svými šestasedmdesáti kily živé váhy na pětadvacet
let. A potom jsem vyhrála ještě dvakrát. Recitační soutěž Neumannovy
Poděbrady jsem také vyhrála nejméně třikrát, přesně si nevzpomínám."
Jedna z
nejstarších lanškrounských posluchaček o přestávce vašeho pořadu
vzpomínala na to, že kdysi ve škole "frčelo mluvní cvičení a
recitace". Myslíte si, že recitování básniček má pro dnešní školáky
smysl?
"Má to určitě smysl. Děti si trénují paměť a přitom se jim ukazuje
krása nádherného českého jazyka. (s úsměvem) To říkám, byť jsem
Slovenka. Vyrůstala jsem ovšem na Moravě."
Co by neměli
opomenout začínající recitátoři?
"Že jsou interprety autora a pokud ho nepochopí a nesouzní s ním,
potom budou těžko sami za sebe jeho slova říkat dál. Posluchači
musejí vědět, že recitátor má autora uloženého ve svém srdíčku, ví,
co chtěl říci a že to chce říci dál. Ne všechna poezie se však dá
číst nahlas."
Krásu češtiny
prý zprostředkováváte i cizincům?
"Ano, bylo to po několik let, kdy moje kamarádka byla ředitelkou
Ústavu jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy, kde se
zahraniční studenti učí češtině a připravují se na studium v
Čechách. Požádala mě, abych studentům ukázala krásu a bohatost
českého jazyka. Každý rok jsem jim představila průřez milostnou
poezií a při přípravě si uvědomila, kolik nádherných věcí mám doma v
knihách."
Jaký další
recitační program nyní chystáte?
"Pomalu si skládám malý pořad z veršů Mariny Cvetajevové a Anny
Achmatovové. Záleží také na tom, s kým se potkám: přijít před lidi
jen s poezií je dneska málo. Chtějí si od mluveného slova také
trochu odpočinout, mělo by to být i setkání s hudbou."
Co bylo na
začátku společného vystupování s vynikající harfistkou Lydií
Härtelovou-Henychovou?
"Absolutní náhoda. Na nějaké společenské akci jsme se domluvili, že
jsme spolu ve stejné době studovali, ona HAMU, já DAMU. Nejdřív jsme
začali vzpomínat na kantory a skončilo to přípravou společného
vystupování. Premiéra před třemi lety na zámku ve Vizovicích byla
nádherná."
A proč jste
zvolila právě verše Jana Skácela a Oldřicha Mikuláška?
"Jsou věci, které se od nich musejí říkat nahlas. A když jsou lidé
ochotní přijít si je poslechnout, tak je to strašně dobře."