|
|
Návštěva u Valérie
Zawadské: Chtěla jsem být ředitelkou dětského domova. |
(příloha regionálního
Deníku Moje rodina č.22/28.5.2011) |
|
|
|
|
|
|
S
nadsázkou mohu říci, že si budu tentokrát povídat se
Sigourney Weaver, Goldie Hawn, Joan Collins, Sophií
Loren či Claudií Cardinal. Zástup slavných, kterým
propůjčila svůj hlas, by Valérie Zawadská určitě
rozšířila a upřesnila, ale momentálně mě více než výčet
dabingových rolí šokují přesná data, která herečka
vytahuje ze
svých vzpomínek
a v |
|
|
|
souvislostech se
životními událostmi v nich shledává až osudové zákonitosti. |
|
|
|
|
|
Jistá
početní náhoda ji snad dokonce přivedla na dabingovou dráhu.
Jako kandrdas (adept herectví, začátečník, pravděpodobně z
německého Kann der das? Zvládne to tenhle? Pozn. red.) začínala
v šumperském divadle, kam ji přizval tamní principál Vladimír
Švabík. „Jednou jsem si v přestávce přepudrovávala nos a do
téhož zrcadla zrovna hleděla Olga Walló. Když se mě zeptala,
jestli nechci zkusit dabing, podivila jsem se. Už tehdy mi
vysvětlila, že si herce do dabingu vybírá podle toho, jak dokáží
svého zahraničního kolegu zahrát, protože dabing se hraje a ne
jen mluví, jak se většina lidí domnívá. V dlouholeté škole,
kterou jsem pak u ní v dabingu absolvovala, jsem se o tom
mnohokrát přesvědčila. Nikdy jí neunikl falešný tón, ačkoliv
divák by nepatrný úlet sotva poznal,“ vypráví Valérie
Zawadská. A kde že je ta numerická osudovost? „Olga se
narodila 10. září 1948 a já o deset let a devět dní později.
Zřejmě k sobě tak nějak patříme.“
Práce s Olgou Walló prý byla vždycky abnormálně náročná, a jak
říká Valérie – příšerná. „Ale krásně příšerná,“
povzdechne. „Ze studia nás nepustila dřív, dokud jsme vše
nezahráli podle jejích představ,“ připomíná herečka
legendární dabingovou režisérku, pod jejímž vedením ztvárnila
řadu slavných žen. Kterou z nich má nejraději? „Těžká
otázka,“ durdí se Valérie, ale záhy zvolí svou favoritku –
Claudii Cardinal v kultovním filmu Tenkrát na západě. „S
Claudií mi Olga téměř souběžně přidělila jinou nádhernou roli,
zlou dceru krále Leara. Na Regan vzpomínám i proto, že jsem si
kvůli její obtížnosti pořídila první vlastní televizi s videem,
abych se mohla doma připravovat. Shakespeare se dělá těžko a
Angličané zahráli historickou ságu geniálně, byla by škoda ji
pokazit,“ vybavuje si Valérie jednu ze svých nejnáročnějších
dabingových rolí. |
|
|
|
|
|
|
O posazení
hlasu nepřemýšlím
Sedíme spolu pod rozkvetlými stromy v parku, který
obklopuje Divadlo na Jezerce. Herečka mě sem zlákala
nejen proto, že je tady nádherně a užijeme si čerstvého
vzduchu, ale také proto, že v Divadelní společnosti Jana
Hrušínského má téměř druhý domov.
Než mi zmizí za dveřmi divadla, v němž za dvě hodiny
vystoupí na jevišti jako Ester Hofmanová v komedii Paní
plukovníková, chci vyzvědět, podle čeho si pamatuje,
kam přesně nasadit
hlas, když jednu |
|
|
|
postavu dabuje na
pokračování a třeba týden se s ní ve studiu nesetká. Pobaveně se
na mě dívá: „Vůbec o tom nepřemýšlím, svou postavu hraji
pořád stejně, divák nepozná, jestli jsem ji dabovala jeden den
nebo s přestávkami měsíc.“ Ale Sofia Lorenová a kreslená
myška Trixie ze třiapadesátidílného seriálu pro děti Myši z
bílého domu promlouvají přece každá jinak, nedá pokoj moje
laická zvědavost. „To je právě ono zmiňované ´herectví´,
každou musím zahrát jinak. A když jsem promlouvala za Trixie a
po týdnu jsem přišla do studia, hned jsem si vybavila šuplíček,
ze kterého myšku vytáhnu. Teď mě čeká pokračování spolupráce s
Vojtou Kotkem – po čtyřech letech se vrátíme v další sérii,
kterou on opět režíruje, k dabování slavných Aut. Jakmile moje
Flo vyjede, naskočí mi, jak žvatlá,“ vysvětluje Valérie. |
|
|
Prý ji
přivádíme do rozpaků. „O posazení hlasu nepřemýšlím.
Do dabingu jdu s vědomím, že chtějí použít můj témbr
hlasu, můj způsob herectví i dabování a režisér si mě
vybral s přesvědčením, že postavu odehraji tak, aby byl
spokojený,“ pokračuje zkušená dabérka. Jen jednou se
prý pozastavila nad nabídkou režiséra Jindřicha Polana,
aby dabovala Simone Signoretovou ve filmu Kočka.
„Byla o hodně starší než já. Ale pan Polan mi tehdy
řekl: Neumím si představit, že by ji
někdo zahrál líp a já si uvědomila, jaké mám |
|
|
|
|
štestí na lidi,
kteří mi věří a dají mi práci ať už v divadle, před kamerou nebo
za mikrofonem,“ pochvaluje si Valérie.
Zrovna nedávno prý vzpomínala na Věru Galatíkovou, která se
narodila přesně o dvacet let a jeden měsíc dříve. „Ona byla
19. srpna 1938 a já 19. září 1958,“ ponoří se opět do
číselných náhod herečka a pak se vrátí ke dni 1. října 1986, kdy
nastoupila do Městských divadel pražských, kde hrála v inscenaci
Přelet nad kukaččím hnízdem. „Po premiéře mi Věra nabídla
tykání a dala mi hrníček na kafe a popelníček. Herečka, která
nemá v divadle svůj hrníček, tak v tom divadle není doma, řekla
tehdy moje milovaná kolegyně.“ Zdalipak má také v Divadle na
Jezerce svůj hrníček? „Jistěže, tady mám svůj kafáček. Sice
tady jen hostuji, ale už ve třetím představení a cítím se tu moc
dobře.“ |
|
|
|
|
|
|
Rybíz k
naštvání
Do zahradní restaurace se hrnou první diváci, zřejmě
také touží užít si venkovní kulisy. Věrní příznivci
navíc vědí, že chvíli před představením tady některé
herce potkají. „Zájem lidí je milý. Zrovna dnes mě v
kadeřnictví potěšila paní. Líbil se jí seriál Znamení
koně. Prý jsme si s Oldřichem Navrátilem, který hrál
mého manžela, úžasně
sedli,“ připomíná |
|
|
|
Valérie svou
postavu Marči Havránkové. „Je to taková dobrá duše, přirostla
mi k srdci. Seriál sice 13. dílem 6. května skončil, ale možná,
že se naše parta od koní ještě vrátí,“ klepe Valérie do
desky stolu, aby nezakřikla naději na pokračování. Venkovské
prostředí, v němž se před kamerou pohybovala, jí připomnělo
dětství na severu Moravu. „Moji rodiče se starali sice o
krávy, ale i tahle zvířata potřebují péči a koukají se na vás
přinejmenším stejně nádhernýma očima. Venkov je mi blízký,
přestože kolem domu byla vždycky spousta práce. Se zvířaty i na
zahradě. Tenkrát mě ale některé činnosti dokázaly pěkně štvát.
Nejvíc rybíz. Moje mládí bylo dobou brigád. Se sestrou Aničkou,
která je o rok starší než já, jsme o prázdninách nastupovaly do
Velkých Losin na rybízové plantáže a doma na nás čekal zase
rybíz. U nás se zavařoval, mrazáky vlastnili jen ti movitější.
Na druhou stranu, stejně jako si i dnes vybavuji odpor vůči
piplavému ovoci, stejně intenzivně cítím slast, která mě
zaplavila, když se v zimě pekla domácí buchta s rybízovou
zavařeninou. Anebo koláče s angreštem a což teprve s rebarborou,
ó to byly dobroty,“ zasní se Valérie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
„Teď když jsme
si pořídili chalupu, se zase k zavařování a k záhonkům vracím.
Zrovna o víkendu jsem vysela mrkev a petržel,“ pochlubí se.
„Když tam přijedeme v zimě, odhrabu sníh a uždibnu čerstvou
zelenou nať. S povděkem si připomenu naši zahradu, v níž jsem se
lecčemus přiučila a kde o mnoho let později udělali první kroky
moji synové a děti mé sestry. Z premiéry na vratkých nožkách
všech čtyř vnoučat se radovala ještě moje maminka, bohužel už
nežije,“ svěřuje mi Valérie vzpomínky spojené s domovem, kam
se stále vrací. Už teď se těší na tatínkovy pětasedmdesátiny.
„Slaví je na svátek Aloise 21. června,“ upřesní. |
|
|
|
|
|
Lépe šermovala
prstem
S Loučnou nad Desnou, kde vyrostla, se pojí i její divadelní
začátky. Nadšený divadelník Zdeněk Keprda ji přijal do
loutkového souboru, ale za paravánem Valérie reptala, protože
nebylo vidět, jaké umí obličeje. Do činohry, dalšího ze čtyř
místních sborů, se dostala jako král v Pohádce sůl nad zlato.
Adept na roli panovníka Karlík totiž neuměl hrozit se vzpřímeným
prstíkem.
„Divně ho kroutil, zatímco já s ním takhle mávala,“ kýve
ukazováčkem zprava do leva. „Možná jsem i lépe mluvila než
Kája, ovšem před čtyřiceti lety jsem byla přesvědčená, že o mém
štestí rozhodl prst. Ani po tom jsem však netoužila stát se
herečkou. Měla jsem vyšší cíl! Chtěla jsem být ředitelkou
místního dětského domova, kde jsem měla spoustu kamarádů a
slíbila jsem jim, že jako ředitelka v něm založím divadelní
soubor, který budu režírovat. O místo jsem usilovala až do
deváté třídy a dokonce se přihlásila na pedagogickou školu do
Krnova. Můj sen zhatila přijímací komise, prý špatně zpívám.
Dost mě tím urazili. S tátou jsme pekli na ohni buřty a makrely
a zpívali jako o život východňárské písničky z jeho slovenské
domoviny. Ale asi to tak mělo být. Nakonec jsem vystudovala
gymnázium, kde jsem 7. května 1977 maturovala,“ vytasí se s
příslovečně šťastnými sedmičkami. |
|
|
|
K přijetí
na JAMU do Brna už ale nestačily. „Asi jsem se jim
zdála tlustá, vážila jsem sedmdesát šest kilo,“ krčí
rameny Valérie. To ji neodradilo ani přesto, že už tehdy
věděla, že princezna z ní nikdy nebude a se svou
fyziognomií se spíš ujme královen. Sotva tušila, jak
blízko je pravdě. „Vyzbrojena lekcemi Nataši
Baženovové, manželky ředitele šumperského
divadla, jsem zamířila |
|
|
|
na pražskou
DAMU, rozhodnutá, že to těm Brňákům nedaruju. Přijali mě na
poprvé!“ hlásí triumf Valérie, která už coby studentka
rychle spěla ke královskému trůnu českého dabingu.
Kromě pomyslného trůnu má herečka i vlastní panství. Starosta
obce Sedlnice František Jordánek jí totiž svěřil do správy
zdejší Sněženkové království, pojmenované po zdejších lánech
něžných kytiček. V rodném kraji Valérie Zawadské jednou za dva
roky pasují úspěšné české dabéry na prince, princezny, rytíře i
rytířky. Na slavnost shlíží z hereckého nebe její patron,
legendární Miroslav Moravec.
„Prozradím vám, že příští rok v dubnu se ve Sněženkovém
království koná královská svatba, dostanu svého krále,“ láká
mě Valérie do Sedlnic, kam se sjíždějí známé osobnosti. Událost,
v níž se mísí vážnost s recesí, hostí také děti z dětských
domovů z celé severní Moravy. Valérii se tak přeci jen splnil
sen. Ředitelkou dětského domova se sice nestala, ale cestičku k
opuštěným dětem našla. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Takových lidí je
málo
Oficiální zpečetění svého dlouholetého spokojeného vztahu se
životním partnerem Romanem „Krokusem“ Křížem ale zatím nechystá.
Radostí ji naplňuje kutění na chaloupce a dva synové Jan a
Roman. „Oba hrají na kytaru, starší Honza studuje klasickou
kytaru na Státní konzervatoři v Praze. Vydali se ve šlépějích
tatínka, a to je dobře, protože herectví je přece tak divné
povolání,“ povzdechne pobaveně herečka, |
|
|
která se
těší na další pěknou divadelní roli, nebo že se na
obrazovku vrátí její Marča Havránková.
„Nádherné je, když někdo umí sdělit všechny city a
emoce, které chce divák vidět. Ale takových lidí je
opravdu málo,“ dodá ještě předtím, než otevře dveře
své šatny, a mě napadá, že jsem jednoho takového právě
potkala. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vizitka
Narodila se 19. září 1958 v moravském Šternberku. První krok
na jeviště udělala v Loučné nad Desnou. Na gymnáziu v Šumperku
založila divadelní soubor, recitovala, několikrát vyhrála
Neumannovy Poděbrady. Na JAMU do Brna ji nepřijali, hrála v
divadle v Šumperku a v roce 1978 se dostala na pražskou DAMU. Po
jejím absolvování hrála čtyři roky v divadle v Chebu, od roku
1986 působila v Městských divadlech pražských, od 1. ledna 1994
je na volné noze. V současné době hraje v Divadle na Jezerce, v
Metru, v Kalichu a v Palace. Má několik vlastních pořadů, s
nimiž jezdí po celé republice. Učí na Mezinárodní konzervatoři v
Praze, kde je i vedoucí hereckého oddělení. Za dabing dostala
řadu ocenění v divácké anketě TýTý a Ceně Františka Filipovského
v Přelouči. Hraje v řadě filmů, televizních inscenacích a
seriálech, v poslední době ve Znamení koně, Rodinná pouta,
vystupuje v rozhlase. Jejím životním partnerem je muzikant Roman
„Krokus“ Kříž, má dva syny Jana (16) a Romana (13). |
|
|
|
|
|
|
|
|
Text: Daniela
Kupsová |
|
|
foto: Anna
Charabanska, archiv Valérie Zawadské, Profimedia.cz |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © Valérie & R K K, Design by R K K.
Webmaster |
|
|