Kdy jste seděla v letadle poprvé?
V letadle jsem letěla
poprvé v sedmnácti letech. To se mohl psát rok 1975. Maminka chtěla,
abychom se sestrou všechno poznaly, a tak nám tehdy zaplatila
letecký zájezd do Bulharska. Bylo to docela povedené, ale musím se
přiznat, že mi tenkrát ani vůbec nedošlo, že by se třeba mohlo něco
stát.
Nelákalo by vás
podívat se za kapitánem do kabiny?
Představte si, že
i tuhle zkušenost už mám za sebou. Někdy ve druhém ročníku na DAMU
jsem jela s profesorkou uměleckého přednesu Janou Andresíkovou na
mezinárodní recitační soutěž do Petrohradu. Jana byla v té době
hodně populární, seznámila se s kapitánem a ten nám umožnil podívat
se do jeho kabiny. Myslím si, že dneska, v době nejrůznějších
teroristických útoků, už by se nám to znovu jen tak nepovedlo.
Zažila jste
v letadle nějaké pořádné vzrušení?
Mimo tento velmi
vzrušující pobyt v kabině letadla, o kterém byla řeč, jsem si na
dětském dnu ve Skutči u Pardubic mohla vychutnat vyhlídkový let nad
Pardubicemi. Seděla jsem vedle pilota a byl to úžasný zážitek.
Dokonce jsem si mohla zkusit na chvíli řídit malé osobní letadlo pro
čtyři osoby. Zhoupnul se mi žaludek, ale taky jsem si velice dobře
uvědomila, jak je důležité mít v této profesi citlivou ruku. Pak už
jsem se radši zase kochala jen krajinou.
A co nějaká
úsměvná historka z letadla?
Když jsem poprvé
letěla se svým malým synem, kterému bylo tehdy dva a půl roku, tak
mi trvalo pěkně dlouho, než jsem ho přemluvila, aby se nebál na
záchod. Přesvědčila jsem ho až poté, co viděl, že další čtyři
holčičky taky chodí na onu místnost a ve zdraví se vracejí zpět.
Pravděpodobně už tenkrát v jeho dětském mozečku vrtala otázka, kam
v letadle mizí ten lidský odpad (smích).
Přihodila se
vám někdy nějaká prekérní situace na letišti?
Před dvanácti lety,
když se mi narodil syn, jsem si na muži vydyndala týdenní dovolenou
v Řecku a na poslední chvíli jsem si koupila zájezd. Na letiště jsem
přijela o půlnoci, let měl startovat asi za dvacet minut. V klidu
jsem si dala ještě panáka, abych se před letem náležitě uklidnila, a
vyrazila k odbavovací přepážce. Tam mi bylo ovšem sděleno, že mám
neplatný pas. Začaly mi stříkat slzy a já jsem nemohla pochopit, jak
je to možné. Naštěstí mi tenkrát ta cestovka vyšla vstříc a letěla
jsem o čtrnáct dní později. Cestou domů jsem usilovně plakala a muž
se nestačil divit, proč nejsem v Řecku. Byl to tehdy velmi
nepříjemný zážitek a já od té doby vím, že si mám pečlivě pročítat
všechny dokumenty, které podepisuji a sledovat platnost dokladů.
Co byste
doporučila lidem, kteří se bojí létat?
Myslím, že každému
v takovéhle situaci může pomoct něco jiného. Ti, kteří se opravdu
usilovně bojí, ať nelítají. Vždyť máme i jiné způsoby dopravy.
Co vám dabing
po letech ve studiích dává?
Mám svou práci ráda.
Měla jsem období, kdy jsem deset let převážně dabovala, a musím
říct, že mě dabing pořád nesmírně baví a naplňuje, zvlášť když se
jedná o hezký film s úžasnými hereckými výkony. V tomto případě vás
ta práce nejen obohatí vnitřně, ale ještě můžete něco okouknout
z kuchyně zahraničních hereček. Když se dabují seriály, které jsem
si sama pro sebe pojmenovala „venezuelské mexikálie“, může být práce
velmi zábavná, ale někdy taky velice únavná. V tomto případě jde
velmi často o to rychle a efektivně odvést svou práci podle svého
nejlepšího svědomí.
V čem je pro
vás rozdíl mezi klasickým dabingem a namlouváním komentářů k
Leteckým katastrofám?
U komentáře jde
především o to, aby byly smysluplné a srozumitelné na první poslech.
Věta může mít i deset řádků a je velmi důležité, aby se posluchač
neztratil ve sdělovaných věcech. Zatímco při dabingu musí člověk
nějak uchopit svou figuru a měl by ji vést od začátku až do konce
v určité kontinuitě, komentář by měl nezúčastněným, citově
nezabarveným hlasem srozumitelně sdělit obsah zprávy.
Dostávají vás
příběhy, které komentujete?
Přes tyto
dokumentární rekonstrukce jsem se s katastrofami seznámila blíže
v podstatě poprvé. Musím se přiznat, že některé příběhy a výpovědi
svědků mě natolik zasáhnou, že se rozbrečím a musím dokonce poprosit
o přerušení natáčení a jít se vyplakat a vysmrkat, aby se zase dál
mohlo hladce pokračovat.
Dostáváte
rovnou hotový scénář, který jdete namlouvat?
Ano. Slyším původní
komentář, který čte v originále muž. Zajímá mě v první řadě časový
úsek, do kterého se musím se svými větami vejít. Je to sice jen
komentář, ale přesto se mi stává, že se mi tam dostanou emoce.
Součástí mého komentáře bývají i technické údaje, kterým například
vůbec nerozumím. Nedá se nic dělat. Jsem jenom žena a technika je mi
opravdu vzdálená.
Můžete si
komentáře upravovat?
Přímo na místě ve
studiu se domlouváme s režiséry českého znění. Občas se stane, že na
krátký časový úsek připadne hodně textu. To potom nezbude nic
jiného, než krátit za pochodu.
Čím si myslíte,
že by rekonstrukce katastrof mohly oslovit televizní diváky?
Přinejmenším tím, že
si lidé uvědomí, že nejsou nesmrtelní. Když to řeknu hodně
nadneseně.
Jak jste
vnímala 11. září 2001?
Asi jako většina
lidí. Když jsem tu nešťastnou událost viděla ve zprávách, tak jsem
si říkala, že je to hodně dobře udělaný záběr. Trvalo mi minimálně
minutu, než jsem si uvědomila, že to není bohužel film, ale smutná
skutečnost. Nikdy bych nechtěla nic podobného zažít.
Jak byste se
zachovala v případě poruchy letadla?
Troufám si tvrdit, že
kdybych v takovémto letadle seděla sama, pravděpodobně bych
nepanikařila. Vůbec ale nedovedu odhadnout, jak bych se chovala,
kdyby se mnou na palubě byly moje děti. Raději na takové věci vůbec
nemyslím. Miluji citáty a jeden z mých oblíbených zní: „Deštník
otvírám, až když začíná pršet.“
Mezi holčicí
sny patří i ten být třeba letuškou. Potkalo vás to taky?
Tak to se musím
přiznat, že tohle mě v životě ani nenapadlo. Možná proto, že jsem
měla do osmnácti let nadváhu a moc dobře vím, že letušky jsou
krásné, vzdělané a šaramantní mladé dámy.
Jste
cestovatelka nebo patriot, který miluje svůj domov?
Myslím, že za svůj
život už jsem se najezdila dost. Dneska už mám ráda svoje zázemí a
domov, kde se cítím nejlépe. Rozhodně je mi to milejší než věčné
vybalování kufrů.
Když se bavíme
o katastrofách, věříte na osud?
Nevím, jestli je to
osud, ale věřím, že se věci dějí tak, jak mají.
Letecké
katastrofy jsou vlastně rekonstruované hrané dokumenty. Jaký máte
vztah k dokumentům?
Mám je ráda, ale když
už si mám vybrat, jestli se budu dívat na dokument o zvěrstvech
druhé světové války, nebo dokument o divadle, zvítězí pochopitelně
to příjemnější.
Změnil se váš
pohled na létání od doby, co namlouváte komentáře ke katastrofám?
Někde jsem četla nebo
slyšela, že podle statistik je mnohem větší pravděpodobnost, že se
vybouráte v autě, než že havarujete letadlem. Pesimista si
samozřejmě myslí, že může patřit mezi to jedno procento. Optimista
si myslí opak. Já jsem naštěstí spíš optimista. Ono je to
nesnesitelně únavné přemýšlet, co by se vám všechno mohlo stát.
Která dabingová
role vám v poslední době udělala největší radost?
O prázdninách jsem si
odskakovala z chalupy dabovat své oblíbené herečky Sophii Lorenovou,
Whoopi Goldbergovou a mladičkou Joan Colinsovou. To bylo takové milé
pohlazení, které mi udělalo radost. |