|
Oficiální webové
stránky Valérie Zawadské. |
|
|
|
|
|
|
|
Chtěla bych být takovou babičkou! |
|
www.kultura21.cz, Středa 19. srpna 2015, 06:15 |
|
|
Audioknihu BABIČKA POZDRAVUJE A OMLOUVÁ SE od
Fredrika Backmana, autora celosvětově úspěšného
románu MUŽ JMÉNEM OVE, načetla Valerie Zawadská.
Hravé, jímavé a humorné vyprávění líčí
neobyčejný vztah babičky a vnučky, ale také
ukazuje, že i zdánlivě banální věci a všední
osoby v našem okolí skrývají svůj vlastní velký
příběh. Jak probíhá takové natáčení a jaká
úskalí jsou s interpretací spojena, prozrazuje
herečka v následujícím rozhovoru. |
|
|
|
|
Jak se vám
celý příběh babičky a její vnučky líbí?
Líbí se mi to ohromně a neskutečně. Když mi to režisér
minulý týden předával, řekla jsem si – vyspím se na to a
až zítra se do toho vrhnu. Ráno v 8 hodin 5 minut jsem
si v klidu sedla ke kafíčku a ve 12 hodin 5 minut jsem
dočetla. Mezitím jsem plakala miliónkrát, protože je to
tak dojemné, tak citově zabarvené, tak úžasně napsané,
že… jsem chtěla být ta malá holčička. Je to nesdělitelný
pocit a opravdu nádherný text.
Příběh vypráví vypravěč a důležitou roli v něm má právě
babička, nicméně často se na události dívá očima její
vnučky. Takže jste nakonec tou malou holčičkou opravdu
musela být. Jak se vám to dařilo?
Jeden můj kolega vždycky v divadle říkával: Citem –
máš-li. Hraj tak divadlo, funguj tak na jevišti, prostě
existuj. A tohle vyjádření se mi hrozně líbí, protože
jinak k tomu ani přistupovat nelze. Není to tak, že
bychom si s režisérem vymýšleli a nějak to složitě
barvili: teď mluví holčička, teď mluví Britt-Marie nebo
někdo další. Ten projev je trošku utlumen, ale stejně se
člověk po té dlouhé a náročné přípravě do těch postav
nějak ponoří. Protože ví, že Britt-Marie má spíš
uštěpačnou polohu hlasu, maminka je hrozně milá, babička
je osobitá… Ovšem pak je potřeba hovořit také za Alfa,
nebo Vlčí srdce, nebo tu za chudinku paní „černou
sukni“.
A
jaká je tedy ta zmíněná příprava?
Vzpomínám si, když jsem před lety začínala v Českém
rozhlasu, měla jsem to štěstí, že jsem seděla ve studiu
a natáčela vedle barda – Pepíka Somra. Tak jsem mu
koukla do textu a on tam měl všelijaké kličky a čárky.
Úplně jsem se lekla, že takhle důkladně já připravená
nejsem. Nebo Alfréd Strejček, ten byl v tomhle úplně
dokonalý. Vůbec jsem nechápala, jak se v tom počmáraném
papíru může vyznat. Až mi došlo, že každý máme nějaký
vlastní přístup, každý herec se připravuje jinak. Třeba
já si jen občas dělám nějaké spojovací čárečky,
vykřičníky, uvozovky a podobně. Ale většinou moje
příprava spočívá v tom, že čtu: znovu a znovu a znovu a
znovu. Maximálně si po straně poznamenám pocit, jaký
zrovna v dané pasáži vnímám.
Kolikrát tedy text nakonec přečtete?
Než jsme začali točit, tak jsem tenhle román přečetla
třikrát. A ještě si to každé dopoledne před odpoledním
natáčením připomínám dalším čtením.
A
co mimo pracovních textů čtete ve volném čase?
Já čtu ráda. V tom příběhu Babička pozdravuje a omlouvá
se je nádherná pasáž o zmiňované „černé sukni“, kdy za
ní Elsa přijde do ordinace a je vyděšena tím kvantem
knížek, které tam má, když by se všechny vešly do
čtečky. A ta paní jí krásně vysvětluje, že má ráda
knihy. Že je ráda drží v ruce a ráda si jimi listuje. To
je nezaměnitelný pocit, který je důležitý i pro mě. Čtu
všechno. Vzhledem k chystanému pořadu jsem teď četla o
Edith Piaf, pak mi na nočním stolku leží Malý princ
kvůli divadlu. Pak se mi na chalupě povaluje tuna knížek
po kamarádce, která se provdala do Anglie a nechala tady
svou knihovnu, kterou mi věnovala – což je nádhera.
Takže detektivky, historické romány, naučná literatura,
všechno. Co nesmí chybět, je poezie. Skácel, Mikulášek,
Cvetajevová, Seifert… K letošním Vánocům jsem dostala
dvě krásné detektivky – Joa Nesbøho a Agátu Christie. Po
svátcích jsem pak měla čtyři dny volno a hned jsem
přečetla čtyři knihy, které měly každá kolem šesti set
stránek. Já jsem totiž opravdu vášnivý čtenář. |
|
|
|
Často
čtete v rozhlase, nebo ztvárňujete různé role v
dramatizacích, zkusila jste si dokonce i part mimozemské
kněžky v audioknize MYCELIUM: Jantarové oči. Je to ale
poprvé, co čtete celou audioknihu sama?
V tomhle je to pro mě premiéra, přestože vlastně bydlím
nedaleko studia vydavatelství OneHotBook. Poprvé jsem
ale dostala možnost číst úplně sama celou audioknihu.
Navíc s vynikajícím režisérem Michalem Burešem, i se
skvělým zvukařem a ještě k tomu s takhle úžasným textem.
V
čem je to náročnější, než jednotlivé role?
Teď budu neskromně tvrdit, že to pro mě není náročné, i
když je. Ale právě proto, že je to tak krásná knížka,
tak to pro mě vlastně náročné není. Ale samozřejmě to
náročné je, protože jde o velké kvantum textu, které se
musí vstřebat a vložit do mozku tak, aby to všecko
fungovalo.
A
jak se vám líbila postava samotné titulní babičky?
Řeknu to jednou větou: Chtěla bych být takovou babičkou! |
|
|
|
|
|
Foto: |
|
|
|
|
|
|
|
Foto:
Robert Tichý |
|
|
|
|
|
|
Valérie Zawadská (*1958) |
|
|
Po maturitě získala angažmá v Severomoravském divadle v Šumperku jako
elév, o rok později nastoupila na DAMU v Praze.
Následovala divadelní angažmá v Západočeském
divadle v Chebu (1982-1986) a v Městských
divadlech pražských (1986-1993). Od 90. let je
na volné noze, hostuje v několika divadlech a
kromě filmu či televize se věnuje též práci pro
rozhlas. Hrála téměř v šedesáti filmech,
inscenacích a seriálech, ale popularitu jí
získal zejména dabing, za který obdržela několik
ocenění TýTý i Cen Františka Filipovského. Pro
vydavatelství OneHotBook se již zhostila také
role mimozemské kněžky v audioknize Mycelium:
Jantarové oči (2014). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
http://www.kultura21.cz |
www.onehotbook.cz |
|
|
|
|
|
|
|