|
Oficiální webové
stránky Valérie Zawadské. |
|
|
|
|
|
|
|
Valérie Zawadská -
K seniorskému publiku mám blízko |
|
Doba
seniorů, 12/2016, 25. 11. 2016 |
|
|
O
herecké práci říká: „Je to taková chobotnice s
mnoha chapadly - divadlo, film, televize,
rozhlas, moderování, poezie… Zvolnit se moc
nedá, buď je práce nadbytek, nebo nedostatek,
tak to u nás herců chodí.“ A protože teď má
volného času opravdu málo, dovolila, |
|
|
abych ji
vyzpovídala v kadeřnickém salónu. Jak se seznámila s
jeho majitelem? Pochází z východního Slovenska, kde i
ona má kořeny, a také umí „hutorec“. Tak si padli do
oka. |
|
|
|
Chtěla
jste být odjakživa herečkou, nebo jste měla nějaký
„záložní plán“?
Ano, takový plán jsem opravdu měla. Chtěla jsem být
vychovatelkou, nejlépe ředitelkou, v dětském domově.
Protože jsem od 12 let chodila do divadelního kroužku,
přála jsem si podobný založit a vést v dětském domově. V
Loučné nad Desnou, kde jsem vyrůstala, takový domov byl,
a já už jsem se tam viděla, dokonce jsem si udělala i
amatérský kurz režie. Jenže pak mě nepřijali na
pedagogickou školu s odůvodněním, že neumím zpívat,
takže jsem uraženě odkráčela na gymnázium v Šumperku. A
díky tamějšímu skvělému učiteli češtiny už byl k
profesionálnímu divadlu jen krůček. |
|
|
|
Vaše cesta
k herecké profesi vedla i přes poezii, úspěšně jste se
zúčastňovala mnoha recitačních soutěží, kdo byl vaším
oblíbeným básníkem?
Opět musím vzpomenout našeho báječného češtináře.
Nasměroval mě k ruské básnířce Marii Cvetajevové, jejíž
poezie mě okouzlila. Už v 15 letech jsem si k přednesu
vybrala její báseň Pokus o žárlivost a vyhrála Wolkrův
Prostějov. Marie Cvetajevová si do svého deníku napsala:
„Ukažte mi správný směr, cestu už najdu sama, uvidíte,
jak budu šťastná…“ Je to motto, které mě provází celým
životem… Mých oblíbených básníků je samozřejmě daleko
více a četbě poezie se dodnes s láskou věnuji. |
|
|
|
Vedli vás
k herectví vaši rodiče, zdědila jste svůj vztah k
divadlu po nich?
Mí rodiče pracovali v zemědělství a pokud vím, nikdy se
divadlu nevěnovali. Mně v té zálibě nebránili,
podporovali mě, respektovali, co jsem si zvolila. Táta
je z východního Slovenska, letos oslavil krásné 80.
narozeniny. Je úplně soběstačný, kdykoliv ho navštívíme,
v televizi „huláká“ stanice Šlágr. Díky tátovi umím
zpívat „východňárské“ halekačky. |
|
|
|
Po
vystudování gymnázia jste šla rovnou hrát…
Přála jsem si studovat, ale na JAMU mě nevzali, a proto
jsem byla rok elévkou v Severomoravském divadle v
Šumperku. Tam mě prvním hereckým krůčkům učila
vynikající, dnes již bohužel zesnulá, herečka Nataša
Baženovová. Zároveň mě skvěle připravila na přijímací
zkoušky, takže po roce jsem byla přijata na DAMU. |
|
|
|
Co vám
škola dala?
Zpočátku jsem měla pocit, že tam zbytečně ztrácím čas,
že už všechno umím. Naštěstí jsem měla báječné pedagogy
– Leo Spáčila, Petra Svojtku, Janu Andresíkovou, a ti
mně i mým spolužákům ukázali ten správný směr. Naučila
jsem se jevištnímu pohybu, základům baletu, umím
šermovat i vraždit dýkou, vím, jak padat ze schodů. Léta
studií na DAMU byla pro mne i léty poznávání Prahy a
velkým poznáním sama sebe – odešla jsem od rodičů a
naučila se být zcela samostatná. |
|
|
|
Do jakého
divadla jste zamířila?
Chtěla jsem hrát velké, dramatické role v klasickém
kamenném divadle, proto jsem zamířila do Chebu, kde mi
je nabídli. Přišlo nás víc, toužili jsme hrát, byli jsme
plni elánu a nadšení. Peněz moc nebylo, ale nám to
nevadilo. Vzpomínám moc ráda. |
|
|
|
Po čase
jste se vrátila do Prahy…
Ano, po čtyřech letech jsem začala mít pocit, že se
nijak neposunuju, a tak jsem se rozhodla zariskovat. Šla
jsem na volnou nohu a vrátila se do Prahy. Tady jsem
obvolala režiséry, dramaturgy, produkční, a znovu se
dostala do povědomí lidí „z branže“. Měla jsem obrovské
štěstí, že jsem mohla zakotvit v Městských divadlech
pražských. Stát na jevišti, pokud má hra smysl, je pro
herce to nejkrásnější, co může být. |
|
|
|
Hrála jste
někdy princeznu? Po jaké roli jste toužívala?
Tak tu jsem nehrála nikdy, ani jsem o to nestála. Co mě
lákalo od dětství, to byla role zlé a studené Sněhové
královny. Měla jsem doma pohádkovou knížku s nádhernými
ilustracemi, představovala jsem si, jaká by to byla
krása mít její šaty… Nikdy se mi to nesplnilo. |
|
|
|
Dabing vám
přinesl popularity asi nejvíce. Vzpomenete si na nějakou
svou „typickou“ roli?
To ani nejde. Když mě pozval Jaromír Hanzlík do svého
pořadu Úsměvy Jaromíra Hanzlíka, dramaturg se pokusil
najít všechny mé dabované role, ale po osmé stránce
seznamu přestal hledat. Třeba v krásném kresleném
seriálu Myši z bílého domu byla jedna tlustá, zlá myš v
zástěře, s nezbytným cigárem v ústech – tak tu jsem
dabovala já. |
|
Pamatuji
si, když byli mí synové malí, jednou řekli: Maminko,
proč ty pořád namlouváš ty ošklivé a zlé, když my víme,
že jsi hodná? Když jsem namluvila Alexis v Dynastii,
přicházelo mi mnoho dopisových ohlasů, myslím, že právě
tahle role mi vynesla tolik popularity. |
|
|
|
|
Za dabing
jste získala jak cenu Františka Filipovského, tak šest
let za sebou i divácké ceny TýTý. Teď už ale nedabujete.
Proč?
Dabingová studia začala platit herce hodinově. Takže
rychlejší a kvalitní dabing zkušených herců je proti
daleko pomalejšímu dabingu nezkušených začínajících
kolegů vlastně hodně znevýhodněn, je to nespravedlivé.
Vzepřeli jsme se a nedohodli se. Ti, kteří protestovali,
přišli o práci. Je to asi 180 herců, patřím k nim. Mrzí
mě to, ale na svých požadavcích trváme. Pokoušíme se to
změnit, třeba prostřednictvím Herecké asociace, ale je
to běh na dlouhou trať. |
|
|
|
|
Nově jste
se objevila v televizním seriálu Ordinace v růžové
zahradě, ale hrála jste i v mnoha jiných seriálech.
Dovolte, abych připomněla Četnické humoresky, kde jste v
nádherné roli sňatkové podvodnice přechytračila
sňatkového podvodníka Borise Rösnera. Vzpomínáte na
nějakou společnou historku?
Tahle otázka mě opravdu potěšila, byla to krásná role a
nádherná práce. Historek jsme zažili mnoho, nejvíce jsem
se pobavila, když Boris při milostné scéně v „úžasných“
starodávných trenýrkách skočil plavmo do manželské
postele. Jenže to byly dvě postele vedle sebe a on
sehrál tak věrohodnou etudu o tom, jak si skřípl svou
chloubu, že režisér zpanikařil a chtěl volat lékaře.
Boris byl se svým výkonem moc spokojen a my jsme se
smáli, až nám tekly slzy. |
|
|
|
S jakými
filmovými režiséry jste se potkala?
Bylo jich hodně, ale když se teď ptáte, naskočí mi
trojice: Moskalyk, Jireš, Kachyňa. Jireše mám v srdíčku
díky filmu Lev s bílou hřívou. Vyrůstala jsem na severní
Moravě, Jeseníky, Beskydy – film o Janáčkovi mi navždy
utkvěl v paměti. Režisér Kachyňa byl velmi přísný, ale
vždycky přesně věděl, co chce. Hrála jsem v mnoha
filmech, nikdy žádné velké role, ale vždycky takové, že
jsem věděla, proč chtěl režisér obsadit právě mě. |
|
|
|
Kachyňův
film Kráva získal mnoho mezinárodních ocenění a vy jste
tam hrála tak zlou mámu, bylo mi toho chlapečka moc
líto…
S tou rolí jsem měla problém, jenže režisér to přesně
takhle chtěl. Marně jsem protestovala, že takovou mámu
si nedovedu představit, trval na tom. Byla jsem ale
šťastná, že mě obsadil, je to nádherný film. Přestože
jsem z vesnice, nesnáším různou havěť, takže scéna s
mlokem, kterou jsem tam musela několikrát opakovat, byla
pro mne příšerná. Ale říkala jsem si, že to musím
překonat, prostě musím… |
|
|
|
Vraťme se
zpátky k divadlu – kde vás můžeme v současné době vidět?
Velmi náročná je pro mne role ďábla v inscenaci Stvoření
světa bez cenzury, kterou hrajeme v Divadle Radka
Brzobohatého. V tomtéž divadle vystupuji i ve hře Zlaté
časy o pěti prostitutkách, které si povídají a
vzpomínají… V Balbínově poetické hospůdce dáváme hru
podle Simmelova románu Tajný chléb. Mám tu inscenaci moc
ráda, to atypické prostředí, kde si s diváky hledíme
zblízka do očí a oni ani nedutají a jdou s námi. |
|
Miluji i
hru Paní plukovníková Na Jezerce. V hlavní roli
vystupuje Jiřinka Bohdalová, jsem ráda, že tam mohu být
s ní. Jiřinka ve vší tichosti a tajnosti rozdala jednu
ze svých finančních odměn hereckým seniorům – klobouk
dolů, paní Bohdalová! Potom také různá zájezdová
představení, komorní pořady poezie… |
|
|
|
Vaše
recitační pásma poezie doplňuje i harfa…
Ano, ale nejen harfa. Připravuji projekt i se svým synem
a jeho kamarádem Štěpánem Hurníkem. Bude to trochu do
jazzu a já si mohu sama své texty vybírat, což je moc
fajn. |
|
Mám radost
z toho, že můj 18 letý syn stojí o spolupráci s maminkou
– fakt mě to moc těší.
Učila jste několik let i na herecké škole – jak
přistupují mladí ke studiu v porovnání s vaší generací?
Je to jiné. Po sedmi letech jsem odešla. Nebavilo mě
přesvědčovat někoho, kdo se chce věnovat herectví, aby
alespoň projevil zájem, aby něco nastudoval, aby se šel
do divadla podívat na nějaké představení, aby si
poslechl rozhlasovou hru. To je pro mě ztráta času a
zbytečně vydaná energie. |
|
|
|
Máte
zkušenosti se seniorským publikem?
Bohaté, už od svých 15 let, kdy jsme s divadelním
kroužkem jezdívali do domovů důchodců. U nás v Řepích
máme čtyři seniorské kluby a mě těší, že se dohadují,
kam půjdu na besedu dřív. Vždycky mezi ně ráda zajdu,
„holky“ mi prozradí nové recepty, přinesou mi ochutnat
své báječné cukroví… Moc vás zdravím, řepští senioři,
bez rozdílu klubové příslušnosti. Máme pro seniory také
pořad s Karlem Bláhou, on úžasně zpívá, je vtipný,
galantní, to mám moc ráda. |
|
|
|
Paní
Zawadská, co byste našim čtenářům, seniorům, ráda
vzkázala?
Nevím, odkdy se počítá seniorský věk, ale milí senioři,
mílovými kroky se k vám blížím, tak na mě počkejte! A
nebuďme tak přísní na ty mladé, také jsme bývali bujní a
vzpurní, jako jsou dnes oni. Přejme jim to, čas utíká
všem stejně… |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
Rozhovor: Eva Procházková - |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Doba seniorů |
|
|
|
|
|
|
|
|
|