|
|
Valérie Zawadská: Na
„devítce“ jsem našla vnímavé publikum. |
(magazín Devítka
Městské části Prahy 9, únor 2010) |
|
|
|
|
|
|
Věnuje se divadlu, pracuje pro rozhlas,
televizi, film, ovšem největší slávu jí přinesl
dabing. Zcela právem je Valérie Zawadská
označována za královnu dabingu. Jejím sametovým
hlasem jsme se mohli nechat unášet i v Praze 9. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Zdá se, že k
Praze 9 máte hezký vztah…
Několikrát jsem vystupovala na úřadu Městské části Prahy 9 a
vždycky před skvělým, velmi vnímavým publikem, které dokázalo
vytvořit krásnou atmosféru. Navíc jsem se mohla věnovat své
milované poezii. Kdo by se sem rád nevracel?
Vidět vás však mohli také diváci ve vysočanském Gongu.
Poprvé jsem tady vystupovala někdy před osmnácti, dvaceti lety,
naposledy loni na podzim, a to mě divadlo Gong velmi mile
překvapilo. Nový sál, skvělé zázemí pro herce, příjemné foyer…
Měla jsem pocit, že vcházím do skutečného stánku umění. |
|
|
|
|
|
Kde vystupujete
pravidelně?
V současné době nejčastěji v Divadle Na Jezerce, kde připravuji
už třetí komedii - tentokrát „Černou komedii“, alternuji v
komedii „Charleyova teta“ a nesmím zapomenout na „Paní
plukovníkovou“. Také hraji v Divadle Palace ve hře „Motýli“ a v
Divadle Kalich v zajímavé detektivce „Splašené nůžky“. Zvláštní
je tím, že diváci rozhodují, kdo tento večer bude vrahem. A v
Divadle Metro mám dvě představení – „Suger, aneb Někdo to rád
horké“ jako činohru a „Zkroť mě, miláčku“. Tuto hru jsme začali
zkoušet už před čtyřmi lety a i když ji hrajeme poněkud
sporadicky, mám ji moc ráda. Rovněž jezdím s mezzosopranistkou
Andreou Kalivodovou s pořadem „Slavní muži Almy Mahler“ a s
úžasnou harfenistkou Lydií Härtelovou s pořadem „Poezie Oldřicha
Mikuláška a Jana Skácela“. Kdo by měl zájem, může si objednat
můj pořad „Valerie a její lásky“, v němž představuji své hosty. |
|
|
|
|
|
Hrajete i v
původním seriálu Znamení koně, který právě natáčí Česká
televize. Prozradíte nám o něm víc?
Natáčí se v napajedelském hřebčíně na Zlínsku a jak název
napovídá, je z koňské farmy a prostředí dostihů. Hraji Marču
Havránkovou, která s manželem v podání Oldy Navrátila, pomáhá
manželům Horovým jimž chov koní patří. Koncem ledna jsme
dotáčeli šestý a sedmý díl, od května do července musíme
zvládnout osmý až třináctý díl. A vidět v něm můžete například
Richarda Krajča, Karu Němečkovou, Jiřího Mádla, Vilmu Cibulkovou
a další.
Nebojíte se koní?
Jsem z vesnice, co bych se bála? Naopak, koně mám nesmírně ráda.
Vaše jméno je spojeno především s dabingem. Která z hereček,
jimž jste propůjčila svůj hlas, je vašemu srdci nejbližší?
To je velmi těžká otázka. V dabingu jsem začala růst na
herečkách jako Claudia Cardinale, Sophia Loren, byla jsem
vděčná, když jsem mohla dabovat Lizu Minelli, Sigourney Weaver,
hlas jsem propůjčila Joan Collins, Katey Sagal, Patricii
Richardson… Asi před patnácti lety mě dokonce oslovili, abych
dabovala Annii Girardot, když jí bylo asi 30 let. Hned jsem
zavolala Věře Galatíkové, že to není možné, protože je to „její“
herečka. Ale Věra mi tehdy se smíchem odpověděla: Kdepak, Annie
má mladší hlas a ty jsi o patnáct let mladší než já. |
|
|
|
|
|
Díváte se do
„kuchyně“ těmto herečkám, když je dabujete, abyste se jim
přiblížila?
Přála bych divákům, kteří se dívají na dabovaný film, aby se
stali malinkými muškami a mohli být v dabingovém studiu, když
natáčíme jednotlivé scény. Zvláště, když se dabuje vypjatá
scéna, kdy herečka například pláče, rodí, utíká, lítají ruce i
nohy. Nezdá se to, ale i dabing je fyzicky náročný. A dívat se
do kuchyně velkým herečkám? Dělám to co nejvíce a velice ráda.
A k tomu všemu ještě učíte na Mezinárodní konzervatoři Praha
v oddělení hudebně dramatického umění. Jaké je to stát nikoliv
před diváky, ale před budoucími herci?
Učit na této soukromé umělecké škole jsem začala v říjnu roku
2008. Převzala jsem ročník po Mirku Moravcovi. Mám sedm
posluchačů ve druhém ročníku obor herectví a tři posluchače ve
třetím ročníku obor umělecký přednes. Za to jsem vděčná, protože
uměleckému přednesu se – podle mého názoru - málokdo věnuje.
Vztah se studenty se pokouším zakládat na rovnocenném
partnerství. Je nutné je také poslouchat, nejen jim něco
přikazovat, předvádět se před nimi. Myslím, že se mi to pak
vrací třeba před vystoupeními, která pořádáme dvakrát do roka.
To pak jsou moji studenti schopni a ochotni pracovat tak
intenzivně, jako když finišujeme v divadle do premiéry. A jaké
je to stát před nimi? Zvláštní, protože jsem odmítala učit,
dokud mi nebude padesát. Ale přesvědčil mě Mirek Moravec a Jirka
Zbořil, že je nutné, abych se do podobného procesu zapojila. A
za to jsem teď vděčná. Studenti mě nabíjejí energií, i když to
možná zní jako klišé. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Marie Kurková
Foto: Tomáš Pánek |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
www.praha9.cz |
|
|
|
|