|
|
Létání s Valérii
Zawadskou. |
(časopis ČT+,
leden/únor 2008) |
|
|
|
|
|
|
„Prostřednictvím dokumentárních rekonstrukcí jsem se s
katastrofami seznámila blíže v podstatě poprvé. Některé
příběhy a výpovědi svědků mě natolik zasáhnou, že se
rozbrečím a musím dokonce poprosit o přerušení natáčení
a jít se vyplakat a vysmrkat, aby se mohlo pokračovat,“
říká Valérie Zawadská, jejíž hlas je průvodcem v
dokumentárním cyklu Letecké katastrofy. |
|
Jinak se v
letadle nebojím, a dokonce mě neodradily ani ty
rekonstrukce. Stoprocentně ale vím, že bych nikdy
nechtěla lítat jako Ikaros. |
|
|
|
|
V životě jsem toho ale
zas tak moc nenalétala. Své lety bych mohla spočítat vlastně na
prstech jedné ruky.“ |
|
|
|
|
|
Kdy jste seděla v
letadle poprvé?
V sedmnácti letech, mohl se psát rok 1975. Maminka chtěla, abychom
se sestrou všechno poznaly, a tak nám tehdy zaplatila letecký zájezd
do Bulharska. Tenkrát mi vůbec nedocházelo, že by se třeba mohlo
něco stát. |
|
|
|
|
|
Nelákalo by vás
podívat se za kapitánem do kabiny?
Představte si, že i tuhle zkušenost už mám za sebou. Někdy ve
druhém ročníku na DAMU jsem jela s profesorkou uměleckého přednesu
Janou Andresíkovou na mezinárodní recitační soutěž do Petrohradu.
Jana byla v té době hodně populární, seznámila se s kapitánem a ten
nás pozval do kabiny. Dnes, v době nejrůznějších teroristických
útoků, už by se nám to asi nepovedlo. |
|
|
|
|
|
Zažila jste v letadle
nějaké pořádné vzrušení?
Kromě tohoto vzrušujícího pobytu v kabině letadla jsem si na dětském
dnu ve Skutči u Pardubic vychutnala vyhlídkový let nad Pardubicemi.
Seděla jsem vedle pilota a byl to úžasný zážitek. Dokonce jsem si
mohla zkusit na chvíli řídit malé osobní letadlo pro čtyři osoby.
Zhoupnul se mi žaludek, ale taky jsem si velice dobře uvědomila, jak
je důležité mít v této profesi citlivou ruku. Pak už jsem se radši
zase jen kochala krajinou. |
|
|
|
|
|
A co nějaká úsměvná historka z letadla?
Když jsem poprvé letěla se svým malým synem, kterému bylo
tehdy dva a půl roku, tak mi dlouho trvalo, než jsem ho
přemluvila, aby se nebál na záchod. Přesvědčila jsem ho až
poté, když viděl, že další čtyři holčičky taky chodí na onu
místnost a ve zdraví se vracejí zpět. Pravděpodobně už tenkrát
v jeho dětském mozečku vrtala otázka, kam v letadle mizí ten
|
|
|
|
|
ten lidský odpad
(smích). |
|
|
|
|
|
Potkala vás na
letišti nějaká prekérní situace?
Před dvanácti lety, když se mi narodil syn, jsem si na muži
vydyndala týdenní dovolenou v Řecku a na poslední chvíli si koupila
zájezd. Na letiště jsem přijela o půlnoci, let měl startovat asi za
dvacet minut. V klidu jsem si dala ještě panáka, abych se před letem
náležitě uklidnila, a vyrazila k odbavovací přepážce. Tam mi
sdělili, že mám neplatný pas. Začaly mi stříkat slzy a nemohla jsem
pochopit, jak je to možné. Naštěstí mi tenkrát cestovka vyšla vstříc
a letěla jsem o čtrnáct dní později. Cestou z letiště domů jsem
usilovně plakala a muž se nestačil divit, proč nejsem v Řecku. Od té
doby vím, že si mám pečlivě pročítat všechny dokumenty, které
podepisuji, a sledovat platnost dokladů. |
|
|
|
|
|
Co byste doporučila
lidem, kteří se bojí létat?
Myslím, že každému v takovéhle situaci může pomoct něco jiného. Ti,
kteří se opravdu usilovně bojí, ať nelítají. Vždyť máme i jiné
způsoby dopravy. |
|
|
|
|
|
Co vám dabing po
letech ve studiích dává?
Mám svou práci ráda. Měla jsem období, kdy jsem deset let převážně
dabovala a musím říct, že mě dabing pořád nesmírně baví a naplňuje,
zvlášť když se jedná o hezký film s úžasnými hereckými výkony. V
takovém případě vás ta práce nejen obohatí vnitřně, ale ještě můžete
něco okouknout z kuchyně zahraničních hereček. Když se dabují
seriály, které jsem si sama pro sebe pojmenovala „venezuelské
mexikálie“, může být práce i zábavná, ale někdy taky velice únavná.
V tomto případě jde často o to, rychle a efektivně odvést práci
podle svého nejlepšího svědomí. |
|
|
|
|
|
V čem je pro vás
rozdíl mezi klasickým dabingem a namlouváním komentářů třeba k
Leteckým katastrofám?
U komentáře jde především o to, aby byl smysluplný a srozumitelný na
první poslech. Věta může mít i deset řádků, ale je důležité, aby se
posluchač neztratil ve sdělovaných věcech. Zatímco při dabingu musí
člověk nějak uchopit svou figuru a měl by ji vést od začátku až do
konce v určité kontinuitě, komentář by měl nezúčastněným, citově
nezabarveným hlasem srozumitelně sdělit obsah zprávy. |
|
|
|
|
|
Čím by podle vás
rekonstrukce katastrof mohly oslovit televizní diváky?
Přinejmenším tím, že si lidé uvědomí, že nejsou nesmrtelní. Když to
řeknu hodně nadneseně. |
|
|
|
|
|
Změnil se váš pohled
na létání od doby, kdy k nim namlouváte komentáře?
Četla jsem, že podle statistik je mnohem větší pravděpodobnost, že
se vybouráte v autě, než že havarujete letadlem. Pesimista si
samozřejmě myslí, že může patřit mezi to jedno procento obětí.
Optimista si myslí opak. Já jsem naštěstí spíš optimista.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Text Jiří Nedvídek
Foto Jana Pertáková, Mario Guerra |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
www.ceskatelevize.cz |
|
|
|
|