Kdy Kdy
jste se coby kolegyně potkaly úplně poprvé?
Valérie:
Myslím si, že dřív než v divadle, jsme se setkaly v
dabingu.
Martina:
A naše první společné divadelní představení byla Druhá
kapitola.
Valérie:
Režisérem byl Petr Hruška a našimi kolegy pánové David a
David. Matásek byl téměř spolužák Martiny a Prachař byl
spolužákem mým. Zatímco Martina s Matáskem byli na „učňáku“,
já studovala na vyšší odborné. (smích)
Martina:
Ano. My „talentovaní“ hráli proti těm „zkostnatělým“,
hned to vysvětlím. Já s Davidem Matáskem totiž studovala
konzervatoř a David Prachař s Valérii byli z DAMU. A
dělilo se to tak i na jevišti, kde byly tzv. obkročné
scény. Tedy první, třetí, pátou scénu hráli Valérie s
Davidem Prachařem a druhou, čtvrtou, šestou jsem hrála
já s Davidem Matáskem. Byla to právě Valérie s
Prachařem, kdo ve hře nesl to drama a závažnost situace.
No a my s Matáskem jsme si říkali pracovně „čurináři“,
protože nám šlo o to, abychom ty dva „závažné“
odlehčili. (smích)
Valérie:
Pro mě to v té době bylo nejúžasnější pracovní setkání.
Milovala jsem nejen ta naše setkání a představení, ale
především zájezdy. Představte si, že přijíždíme hrát
třeba do Bruntálu a řídí buď David Matásek, nebo David
Prachař. Na sedadle spolujezdce sedím já, Martinka
Hudečková vzadu. A protože jsme si nepamatovali, kde je
v každém městě kulturní stánek, ve kterém máme
vystupovat, tak jsem pokaždé stáhla okénko a svým tehdy
nezaměnitelným hlasem (smích) jsem se kolemjdoucího
zeptala: „Dobrý den. Prosím vás, kde tady máte divadlo?“
A následně si ze mě zbytek osazenstva v autě dělal
dalších čtrnáct dní srandu.
Martina:
My jsme si Valinku přehrávali, protože se nám to moc
líbilo. Nikdo jiný se z okna nevykláněl a ani nemohl. To
byla zkrátka její replika a my se tím pak bavili.
Čím jste si jedna druhou získaly?
Valérie:
Martina je
jediná kolegyně, která je normální. To se jinak ani nedá
říct.
Martina:
Mě si Valérie získala tím, že vypadala jako česká verze
Claudie Cardinale.
Valérie:
To už je
hodně dávno. (smích)
Martina:
Je, Valinko, je. Asi jsem trochu povrchní. (smích) Vůbec
jsem nedbala na to, jak hraje. Zkrátka se mi hrozně
líbila. Ne, teď vážně. Já narážím na to, že jsem tehdy
viděla krásný film Kouzelné dobrodružství, ve kterém
Valérie hrála s Davidem Prachařem. Ten film mě velmi
oslovil a moc se mi líbilo, jak v něm Valérie vypadá a
říkala jsem si: „Ta paní Zawadská je ale strašně podobná
Claudii Cardinale.“
Jak jste se sbližovaly?
Valérie:
Zkoušení představení Druhá kapitola začalo tím, že
pánové Prachař a Matásek měli spoustu práce a my naopak
spoustu času. Takže jsme zkoušely až „na dřeň“.
Martina:
Zkoušely jsme pořád a pořád, takže jsme si rozuměly víc
a víc. Rozhodně ale nemůžu říct, že bychom si s Valérií
nějak lezly do života. Během prázdnin se třeba nenutíme
ke vzájemným návštěvám na našich chalupách. Já vždycky
říkám, že je velký rozdíl mít rádoby kamarádky a
vynikající kolegyně. To je zcela jiná disciplína a já
bych některé rádoby kamarádky za vynikající kolegyně
strašně ráda vyměnila. |
|
Obě
působíte velmi energicky. Dostanete se jedna přes druhou
ke slovu?
Martina:
Tak to jsem zvědavá, co řekne Vali, ale já bych řekla,
že je to „fifty:fifty“.
Valérie:
S tím souhlasím. My když mluvíme, tak je to k práci. Teď
Martino neposlouchej, ale já jsem si Martinu do
představení Kočičí hra, kterou spolu aktuálně hrajeme,
vyžádala. A věděla jsem naprosto přesně proč. Tohle je
totiž ženská, které to myslí! A myslí jí to tak, že v
divadle nemyslí na sebe. Jak řekl ruský divadelní
režisér Stanislavskij: „Nemiluj sebe v divadle, ale
divadlo v sobě.“ Tak přesně to je paní Hudečková.
Že
se podržíte na jevišti, je tedy zřejmé. A co mimo něj?
Martina:
Snažím se. Člověk je samozřejmě velmi často zahlcen
vlastními problémy a já si kolikrát říkám: „No to je
pěkné, že máš problémy, ale podívej, Valérie je dneska
úplně bílá. Asi jí není dobře.“ Takže se snažím, ale
jestli mi to vždy vyjde, tím si jistá nejsem.
Valérie:
V mém případě je to těžká otázka, protože Martina má
dobrou náladu vždycky. Stejně tak je vždy při věci, ať
je jí špatně, nebo dobře. A tím se zase dostávám k
práci. My si opravdu nelezeme do osobního a soukromého
života. Ale víme o sobě.
Jste zkrátka divadelní přítelkyně.
Valérie:
Ano. A není třeba řešit věci typu: „Ten tvůj si teď
zlomil nohu, co budeš dělat“?
Martina:
Ne vždy je život zalit růžovým světlem červánků. Někdy
je život dramatický a v takových chvílích si tu a tam
„ucedíme“, v čem je kámen úrazu.
Valérie:
Díky tomu pak víme, že ta druhá není úplně v pohodě a
podvědomě s tím pracujeme. Nebudu přece kolegyni na
zkouškách „prudit“, když vím, že má nějaký problém.
V
čem je pro vás ta druhá inspirativní?
Martina:
Pro mě je Valérie inspirativní v práci.
Valérie:
Přesně to
jsem chtěla říct o Martině. Teď mi to vzala z pusy.
Jste životní optimistky?
Valérie:
Přestože žiju s pesimistou, tak jsem zaplaťpánbůh
optimistka.
Martina:
Já mám místo tváře veselý český knedlík a díky tomu
působím zcestně. Spousta lidí si o mně myslí, že jsem
velký optimista. Ale já jsem skeptik maskovaný za
optimistu.
Valérie:
A to tak dobře, že to nikdo, ale opravdu nikdo z jejího
okolí nepozná.
Martina:
U nás je to tak.. Vali, do které by to nikdo neřekl, je
skrytý silný optimista. A do mě, by zase nikdo neřekl,
že jsem tajný skeptik.
Valérie už zmínila Kočičí hru, ve které spolu hrajete.
Ovšem laťka je v tomto případě velmi vysoko.
Martina:
My do ní šly s určitým svázáním nohou. Představení s
paní Danou Medřickou a Vlastou Fabiánovou v hlavních
rolích je pro českou divadelní obec tak legendární, že
přijmout tyto role, bylo těžké.
Valérie:
Občas se našel zdvižený ukazováček typu: „Ty si dovolíš
něco takového po těchto dvou dámách, zahrát“?
Martina:
To je sice pravda, ale když se nad tím zamyslíte, je to
už čtyřicet let, co byla v Národním divadle její
derniéra. To znamená, že minimálně dvě generace po nás
už to neznají. A proč toto téma nechat u ledu jen kvůli
tomu, že si to někdo pamatuje?
Valérie:
Já měla dokonce to štěstí, že jsem seděla v první řadě
při čtyřsté repríze Kočičí hry v roce 1982 v Národním
divadle. Vzhledem k tomu, že derniéra byla při čtyřstém
třetím představení, viděla jsem absolutně vybroušený
diamant.
Vy
jste se původně zdráhala tuto roli přijmout. Z úcty,
respektu?
Valérie:
První, co mě napadlo bylo: „Já si to nemůžu dovolit“. A
režisér Petr Míka spolu s Martinou mi řekli: „Proč ne?“
A pak jsem si uvědomila všechno to, co před chvílí
Martina řekla. Proto jsou přece ty hry napsané, aby se
hrály dál.
Martina:
Nás na tom představení také malinko rajcovala ta
představa, že jsme obě vešly ve známost jiným typem
rolí, než jsou naše hrdinky. Tak jsme si říkaly, že by
bylo vzrušující, to zkusit.
Naplnila se vaše očekávání?
Martina:
Ano. A jsem za to ráda. Já hraju už léta divadlo, kde se
ode mě očekává, že vejdu na jeviště a pobavím. A to teď
nemyslím nijak pejorativně. Je to velmi těžký úkol. Tak
jsem si říkala, že by bylo nádherné, jednou přijít a
nevyvolat salvu smíchu. To, že v Kočičí hře přijedu na
invalidním vozíku ověšená berlemi, byla přesně má
představa.
Valérie:
Je pravda Martino, že když tě přitlačí na invalidním
vozíku ověšenou berlemi, tak v sále skutečně výbuch
smíchu nezazní.
Martina:
Teď si musím trochu smlsnout na své kolegyni, promiň
Valérie. Ale když mě Vali viděla poprvé vjíždět na
jeviště na invalidním vozíku, tak měla asi pětiminutový
výbuch smíchu. A já si říkala: „Ano Valérie, pobav se a
prožij si to teď, protože bude hůř“. (smích)
Byla Kočičí hra jednou z těch, které jste si toužily
zahrát?
Valérie:
Já neměla žádný sen. A ani nemám. Chci dělat dobře svojí
práci. Na některou se člověk cítí a na některou ne.
Kdyby mi to někdo nabídl v pětačtyřiceti, řekla bych mu,
že jsem do toho ještě nedorostla. Teď netvrdím, že jsem
do toho dorostla, ale mohla jsem to zkusit.
Martina:
Já jsem to dokonce coby velmi mladá v nějakém svém
rozhovoru uvedla. Možná by se to dokonce i dalo
dohledat.
Nacházíte v postavách, které hrajete něco z vás?
Prožitky, pocity...
Valérie:
Někdy si člověk na jevišti může splnit to, co mu v jeho
životě chybí. A někdy z toho jeviště čerpá to, co mu v
životě chybí. Dej, ale i ber. Ber a dávej.
Martina:
V této hře je citu navrstveno tolik, že by člověk musel
být snad robot, kdyby si v tom něco nenašel. Já mám
sestru a některé promluvy k Valérii, coby Erži, jsem si
tak trochu naroubovala na svůj život. Zcela klíčová pro
mou roli je věta: „Vždycky jsem věděla, že moje sestra
je silnější než já“. A já už vím, kdy se na toto
představení půjde podívat má sestra a trošku se bojím,
že se přes tuhle větu nedostanu. (smích) Takže i když
Valérie a má sestra jsou úplně jiné, na jevišti jsou
chvíle, kdy mi to trošku splývá.
Kočičí hru má na programu Divadlo Bez hranic. Jakou
atmosféru má tato inscenace v komorním divadle, kde máte
publikum na dosah?
Valérie:
My s touto hrou také hostujeme. Už jsme ji hráli i na
velkém jevišti a hrozně si to užívali. Já byla malinko
překvapená a zároveň potěšená, že to, co se velmi
intimně nazkoušelo na malém prostoru, lze přenést i do
větších prostor.
Martina:
Jestli hrajeme na malé, nebo velké scéně, je pro mě
stejné. Ale je pravda, že v Divadle Bez hranic vjíždím
na konci hry ze svého vyvýšeného a trochu odosobněného
místa do prostoru, ve kterém se celou dobu pohybuje
Valérie. Ten její prostor je přibližně metr a půl od
první řady. A to finále je skutečná zátěžovka. Tam se
ocitám v „pekle autenticity“, kterému je Valérie
vystavena celé představení. Najednou jsem zaskočená,
protože tam nejde ošidit nic.
Valérie:
A je zaskočená tak nádherně, že i kdyby nepohnula očima,
obličejem, rukama, či celým těle, tak ona tam je.
Martina:
Konec představení mi občas vžene slzy do očí. A pro ty,
co slzy vidí, je to strašně silný zážitek. Což
neznamená, že když hraju na patnáct metrů, tak jsou slzy
k ničemu.
Valérie:
Diváci je cítí i na patnáct metrů! Protože to je tak
skvostně napsané a zároveň zcela neskromně řečeno, tak
dobře odehrané, drahá kolegyně, že s tím se nedá nic
dělat. „Když máš talent, tak se neubráníš,“ řekl mi
kdysi jeden kolega. (smích)
Co
je specifickým znakem této hry?
Martina:
My spolu během představení hovoříme, ale nesmíme se na
sebe dívat. Nemluvíme spolu „face to face“. Můžeme se k
sobě klidně přimáčknout, ale do očí se prvně podíváme až
v posledním obrazu. Tohle jsem nikdy nezažila, že bych s
někým velmi intimně rozmlouvala, ale přitom se mu
nekoukala do očí.
Valérie:
V tu chvíli má Martina slzičky.
Martina:
A já si říkám: „S tím si poraď, Zawadská.“ (smích)
Na
konec jsem vybrala citaci hlavní hrdinky Kočičí hry,
Erži: „Kdybych měla začít znovu, nežila bych jinak...
Byl to krásný život...“
Martina:
Ano, je to nádherné pokaždé, když to Valérie říká. A
nádherné je to proto, že pro postavu Gízy, kterou hraju,
je to nepoužitelné heslo, protože to tak nemá a necítí.
Ale já jako Martina to tak mám.
Valérie:
A to je tedy tečka! Krásná. |
|