|
Oficiální webové
stránky Valérie Zawadské. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Maryša
s harmonikou a fortelem |
|
|
Recenze
na www.ceskatelevize.cz
(8. 6. 2014 16:01, autor: Dana Benešová-Trčková) |
|
|
|
|
|
Půl roku po
premiéře Maryši v pražském Divadle Komedie přichází s populární
látkou Divadlo Různých Jmen. Inscenovali ji v pohodovém
prostředí domovské scény Divadla Sklep v Divadle Dobeška a známé
drama přibližují širokému okruhu diváků. |
|
|
Energetickými
náboji nové hry jsou temperament hlavních představitelek,
akordeon a živý zpěv. |
|
|
|
|
|
Maryša v podání
Romany Goščíkové má pro strach uděláno. Neváhá přít se s otcem,
umí ho s vtipem "přitlačit ke stěně" jeho vlastním čakanem,
symbolem autority. Ví, jak naložit s osudovou proměnou v
paňmámu, a nečekané řešení vztahové situace naznačí Franckovi
mrazivým tónem, když jí nešťasten klečí u nohou. Maryša
Goščíkové je pevná, drží formu po celou dobu, vzbuzuje respekt a
veškerou vášeň vměstná do jednoho polibku. |
|
|
|
|
|
"Bez svobody vůle
by jakákoli volba byla pouhou fraškou, byla by obdobou
politických voleb v totalitním státě… Svoboda vůle budiž
určujícím klíčem k naší interpretaci Maryši, ale také výzvou k
chápání, jak jednotlivé postavy dramatu selhávají ve svých
rozhodnutích existence a neúprosně volí cestu do záhuby," říká
režisér inscenace a představitel Francka Lukáš Burian. Jeho
Maryša je "svobodnou" i ve svém ztvárnění, není dlouhá, nepůsobí
zátěžově, osvěžuje ji zpěv a harmonika. |
|
|
|
|
|
Významný podíl na
odlehčení hry má hudební složka, zvláště její živá podoba. V
dramatu znějí trefně vybrané lidové a také autorské písně
režiséra. Vojtěch Havelka v roli Rekruta a harmonikáře dodává
obrazům švih a podkresluje i některé monology. Dokonce dávám
přednost jeho akordeonu před
(jinak působivou)
reprodukovanou scénickou skladbou s expresivním ženským hlasem
(Zdeněk
Urbanovský).
Možná by bylo dobré jít jen jednou, nahranou či hranou, zvukovou
stopou. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Z výpravy
Kateřiny Kroupové výtvarně nejvíce zaujme tmavé oblečení
Maryši a její matky, jehož lesklé materiály a korálkové
výšivky na světlech vynikají. Lízalka Valérie Zawadské
je impozantní fyzicky i svou prudkou energií. Patřičně
silný projev Lízala Otty Rošetzkého tvoří s Vávrou
Milana Enčeva výrazný sedlácký duet. Hrají i svými
mužnými figurami, a to zvláště na praktikáblech vpředu,
což je kontaktní. Dekorace si vystačí s podsvícenou
truhlicí v domě Vávry a bílými štokrlaty se sudy z
hospody. |
|
|
|
|
|
Hostinským
je sympaťák Marcel Rošetzký, během hudebního vstupu
harmonikáře si scénu nerušivě sám připraví. Kořalkou se
zapíjejí všechny hořkosti světa, jak doma, tak v lokále.
Hospodské scéně přihlížejí pohádkové "tři sudičky / tři
přadleny" v nevzhledných plyšových čepicích, párají vlnu
a smotávají ji v klubka. K jejich většímu využití dojde
až v mužsko-ženské dialogické písni poté, co se z hábitů
a čepic odstrojí. |
|
|
Občas nás
nepříjemně oslní světla ze semaforu, abychom pocítili,
že to se svobodnou vůlí "nejni" jen tak… |
|
|
|
|
|
Když je
Maryša nervózní, s vervou natahuje vyprané prostěradlo,
pomáhá jí tetička Strouhalka
(Kateřina
Pindejová).
V jejich pohybech pulsují neklid i manipulace rodiny.
Když se Maryša rozhodne, nehnutě přelévá kafíčko z hrnku
do hrnku, aby se dalo hned pít… |
|
|
|
|
|
Maryša
nyní vyráží do regionů zahrát svá představení pro školy,
můžete se s ní v dopoledních hodinách potkat 11. června
v Městském divadle Prostějov a 16. června 2014 v Kině
Spektrum v Sezimově Ústí. |
|
|
|
|
|
Hrají:
Romana Goščíková, Milan Enčev, Otto Rošetzký / Jan
Szymik, Valérie Zawadská / Alena Štréblová, Petra
Špindlerová / Kateřina Pindejová, Anna Kulovaná / Týna
Průchová, Lukáš Burian, Petr Franěk / Marcel Rošetzký,
Vojtěch Havelka / Ondřej Černý. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Foto:
www.drj.cz |
|
|
|
|
|
|
|
|
Recenze na www.ceskatelevize.cz |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
www.drj.cz |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © Valérie & R K K, Design by R K K.
Webmaster |
|
|