|
Oficiální webové
stránky Valérie Zawadské. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nejstarší povolání na světě zažívá Zlatý časy v plný
síle |
|
|
Recenze
na www.ceskatelevize.cz
(23. 5. 2014 18:21, autor: Dana Benešová-Trčková) |
|
|
|
|
|
Divadlo
Radka Brzobohatého oslovilo pět zralých a typově
odlišných hereček a připravilo s nimi květnovou novinku
Zlatý časy, která vás přenese do New Yorku osmdesátých
let. Parta lehkých dam seniorského věku má svá pevná
pravidla. I v nové době usilovně buduje firmu na
osvědčených základech. Nad vodou ji drží klienti, s
nimiž se znají od mládí. |
|
|
|
|
|
Zábavná sebeironie
je hlavním vyjadřovacím prostředkem výpravné a odpočinkové
inscenace plné ženských špílců. Porady babského spolku stručně
rámují příjemné evergreeny, kterých by mohlo být klidně víc. V
první půlce hudba podporuje i jednoduchou choreografii. Rozverné
milovnice tančí v červeném světle vzpomínek na někdejší salón, v
němž se seznámily. |
|
|
Diváci reagují
spontánně, tak proč toho nevyužít. |
|
|
|
|
|
Scéně patří celý
horizont. Dekorace zahrnuje parkové lavičky, keře, odpadkový
koš, pouliční lucerny, závěsné panely s fragmenty stromů a "city
obrazy" s motivy mostu a výškových budov. Zemi pokrývá umělý
trávník, což plochu jeviště sceluje. Scénografie a kostýmní
výprava Josefa Jelínka posouvá image hrdinek do třicátých let
(koketní kloboučky s přízdobou) a k varietním flitrům (topy,
sukně). Barevné kabelky, bižuterie jedna přes druhou, síťované
punčochy… o nejstarším řemesle nemůže být pochyb. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"Každá z nich se
laskavě, s humorem a noblesou, vyrovnává s přibývajícími léty i
novou agresivnější dobou," vystihují tvůrci v programu ke hře,
jejíž autorkou je úspěšná americká dramatička Paula Vogel
(1951). Držitelka Obie Award (The Baltimore Waltz, 1992),
nositelka Pulitzerovy ceny (How I Learned to Drive, 1998) a
American Academy of Arts and Letters Award (2004) osudy pětice
nevěstek zpracovala s nadsázkou a sarkastickým humorem. V textu
nechybí ani lehce dojemná místa. |
|
|
|
|
|
Marketing
erotického podnikání protagonistky sice vnímají jako výzvu, ale
ve skutečnosti nevědí, co si s ní počít. Dostavuje se únava,
deziluze a konkurence v podobě silikonových mladic v punkových
ohozech. Mae (Valérie Zawadská), Edna (Světlana Nálepková), Vera
(Hana Sršňová), Uršula (Dagmar Čárová) a Lilian (Pavlína
Mourková) svůj rajón urputně hájí, ovšem s poctivě odpracovanými
honoráři sotva vystačí. "Děti jsou pěkný hajzlové, ještě že je
nemáme," glosuje cynicky Edna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Předpremiérové publikum ocenilo ironii v hlase a
stařecké gagy Lilian Pavlíny Mourkové, stejně jako
vitalitu a mateřskou autoritu mamá Mae Valérie Zawadské.
Lstivá podnikatelka Uršula Dagmar Čárové kontrastuje s
empatií Very Hany Sršňové. V tomto ohledu je typologie
postav pestrým menu, z něhož si může vybrat každý.
Režisér Roman Štolpa bezprostředně cizeluje momentky
vášnivých dialogů, aniž by potlačil přirozený naturel
aktérek. |
|
|
Situace
oživují rekvizity (pojízdná nákupní taška, krabičky se
svačinou, házení šipek) a rituály (odevzdávka výdělků,
přípitky malými frťany, slunění v brýlích). |
|
|
|
|
|
Největšího
ohlasu se dočká forbína temperamentních nadávek,
směřujících přes hlediště až k neznámé profesní
konkurenci vzadu. "Tyhlety mladý amatérský prostitutky,
ty nemají žádnou kinderstube," rozčiluje se Mae. Jelikož
kšefty už nejsou, co bývaly, část pracovní doby "holky"
probendí na slunci v parku. Rytmus hry překvapivě nabírá
na intenzitě po přestávce, v souvislosti s náhlými
odchody jednotlivých figur ze světa. "Chtěla bych odejít
stejně jako Lilian, v plný síle, při výkonu povolání,"
zasní se Vera a rozhodně ví, o čem mluví. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Komedii
Zlatý časy - v překladu Jana Klapky - Divadlo Radka
Brzobohatého v nejbližších reprízách uvádí 27. května a
10. června, vždy od 19:00. |
|
|
|
|
|
Foto:
www.divadlorb.cz
(Radovan Šubín) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Recenze na www.ceskatelevize.cz |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
www.divadlorb.cz |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © Valérie & R K K, Design by R K K.
Webmaster |
|
|